waarom noemen de Engelsen de ";" (puntkomma) semicolon en niet gewoon dotcomma?

In het Nederlands hebben we dit teken samen gevoegd een punt en een komma....
Hoe is het in het engels ontstaan tot een semicolon

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
1.7K
SentWierda
5 jaar geleden
Dotcom betekent: internetbedrijf. De associatie met 'dotcomma' is wel erg gezocht.
tinus1969
5 jaar geleden
Waarom noemen wij dit niet een halve colon, net zoals de Engelsen?
SentWierda
5 jaar geleden
@tinus1969: het Nederlandse woord colon is een medische term. Het is een deel van de dikke darm.
Reddie
5 jaar geleden
Waarom noemen wij een fiets een fiets, en niet gewoon een byke.
Zo kun je de hele Vandale wel woord voor woord op GV vragen.

Antwoorden (2)

Een colon is in het Engels een dubbele punt. De semicolon werd zo genoemd omdat het een halve dubbele punt is. Dot comma was natuurlijk duidelijker geweest, maar taal ontwikkelt zich niet altijd logisch.
Oorspronkelijk komt semi uit het Latijn (half) en colon uit het Grieks.
SimonV
5 jaar geleden
De semicolon is een samenvoeging van SEMI en SEMI. Semi betekent zoveel als half, of deels. En COLON is onder andere het Engelse woord voor dubbele punt (:).
Het woord colon komt uit het Latijn, en vindt zijn oorsprong uiteindelijk in het Grieks.