Waarom wordt in het woord genie , en generen de G uitgesproken als "zje ", terwijl je in veel andere woorden gewoon onze "g" hoort?

ER zijn misschien nog meer voorbeelden maar die heb ik niet bij de hand.

12 jaar geleden
in: Taal
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt mij omdat woorden zoals genie en giraffe uit het Frans komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en gelei ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zacht G
Rieneke1
12 jaar geleden
meloentje, waarom zet je dit niet als antwoord?

Het beste antwoord

Genie(-troepen), generen, gendarme, geengageerd, genre komen uit het Frans. Maar die verklaring is natuurlijk niet afdoende, want we spreken de G wel duidelijk uit in generaal en geniaal. Iedere taal kent zo zijn eigenaardigheden, en zeker de Nederlandse taal met al die uitzonderingen op de regels. Het is bijna niet mogelijk om regels te maken, en daar is dit een mooi voorbeeld van.

En vaak weten we het zelfs niet hoe het moet. Taalpuristen en/of deftige mensen hebben het over een restauran......gewone mensen, zoals jij en ik zeggen restauranT ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is een woord wat uit het Frans komt, vandaar de uitspraak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is voor de uitspraak.
De uitspraak is anders en dat komt omdat het uit het Frans afkomstig is.