Is het kogelvrij, kogelwerend of mag het allebei?

Hier raak ik altijd een beetje in de war. Een kogelvrij vest zorgt er niet voor dat het vest vrij is van kogels. Een kogelwerend vest zorgt er niet voor dat de kogels worden geweerd.

Google geeft ook niet echt uitsluiting: kogelvrij 129.000 resultaten en kogelwereld 230.000 resultaten, niet een heel groot verschil dus.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
5.9K
TurfGraver
5 jaar geleden
Een kogelvrij vest is een vest waar geen kogel in zit. :)

Antwoorden (1)

Het mag allebei, maar wordt tegelijkertijd allebei ook als misleidend beschouwd.

---
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kogelwerend_vest

De benaming kogelwerend of kogelvrij wordt door sommige taalgebruikers, met name wapendeskundigen, als misleidend beschouwd, omdat de vesten, afhankelijk van de sterkte ervan, vaak maar weinig bescherming bieden tegen geweerschoten en sommige lichtere wapens. De vesten beschermen vooral tegen munitie die wordt afgeschoten door licht-kaliber-wapens.

Vesten worden soms rond de vitale gebieden versterkt met metaal (staal of titanium), keramiek of polyetheen. Deze harde platen houden ook kogels van een wat zwaarder kaliber tegen. Dit soort vesten zijn standaard voor militair gebruik.
---

De-intentie-om kogels-te-weren-voornamelijk-uit-licht-kaliber-geweren-vest, rolt niet zo lekker van de tong.
---
https://www.benscore.com/kogelwerende-vesten

Kogelwerend / Kogelvrij vest bij Benscore
Een kogelwerend vest is een andere benaming voor een kogelvrij vest. Een kogelvrij vest is hier verkrijgbaar vanaf EUR 475. Het kogelvrij vest is comfortabel en biedt een fullwrap bescherming van het lichaam. Met een kogelvrij vest ben je beschermd tegen handvuurwapens. De panelen van het kogelvrij vest zijn officieel getest en gecertificeerd. Het kogelvrij vest wordt geleverd met draaghoes en luxe draagtas.
---
https://www.nporadio1.nl/de-taalstaat/onderwerpen/378891-het-taalloket-kogelwerend-of-kogelvrij

Vrij in kogelvrij moet niet verward worden met de betekenis "zijnde zonder (kogels)" zoals je dat kent van alcoholvrij of suikervrij.
Toegevoegd op 18 september 2018 16:33: tekst
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
Kogelvrij vesten heb ik wel, kogelwerend niet.
LeonardN
5 jaar geleden
Ik snap wat je bedoelt, maar een woord betekent wat het betekent, in dit geval betekent kogelvrij hetzelfde als kogelwerend.
TurfGraver
5 jaar geleden
Ooo min is niet van mij, en omdat hij niet gemotiveerd is plus van mij. ;)