In beide gevallen betekent het 'voormalig'. Vooralsnog is een verschil (negatief-positief) een gevoelskwestie. Zie verder de uitleg van Onze Taal (artikel in bronvermelding).
8 jaar geleden
Er is geen verschil tussen beide voorvoegsels. Zij hebben beide dezelfde betekenis en brengen tot uiting dat iemand een bepaalde hoedanigheid niet meer bezit.
Toch wordt het los van elkaar, in een bepaalde context gebruikt met een bepaalde voorkeur.
Tegenwoordig heeft 'ex' vaak een negatieve lading gekregen en niemand zal dan ook spreken van een 'oud-man' of 'oud geliefde' maar altijd het woordje 'ex' gebruiken. Gevoelsmatig klinkt 'mijn ex' over het algemeen negatief omdat er vaak ruzie aan vooraf gegaan is en er vaak ook negatief over de 'ex' gesproken wordt.
Door het woordje ' oud' te gebruiken krijg je meer het gevoel van een respectvolle benaming. Men zal dan ook altijd spreken van de 'oud' koningin en nooit van de 'ex'-koningin als het over meer vooraanstaande personen gaat omdat het woordje 'oud' gevoelsmatig meer respect toevoegt.
amc