Wat is het taalkundige verschil tussen 'ze' en 'hen'?

en wanneer gebruik je welk woord?

wat is dan het verschil tussen: "ik vraag het (aan) hen"
en: "ik vraag het ze"?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.7K

Antwoorden (4)

Volgens mij is hen bezittelijk Het boek is van hen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Ze" gebruik je als onderwerp. ("Ze hebben dat gedaan").

"Hen" gebruik je als lijdend voorwerp ("Ik heb hen gezien") of na een voorzetsel ("Ik heb het aan hen gegeven").

Je hebt ook nog "hun", dit gebruik je als indirect object (meewerkend voorwerp): "Ik heb het hun gegeven".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt. De verschillende vormen zijn nog een restant van de naamvallen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Ze' kan ook vervangend gebruikt worden voor 'hen' en 'hun'. Zie onderstaand stuk uit "Onze Taal".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het hun gegeven is volgens mij al een verbastering.
Het is ik heb het aan hen gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@rood hen en hun waren toepassingen van de toen geldende naamvallen, de worden als zodanig in de huidige functie zijn echter bedacht door Christiaen van Heule, zie bijvoorbeeld: http://nl.wikipedia.org/wiki/Christiaen_van_Heule of: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hen_of_hun
Het verschil zit hem niet in het gebruik tussen 'ze' en 'hen', maar tussen 'hen en 'hun'. Voor het gebruik van 'hen' of 'hun' bestaan regels Lukt het je niet om deze regels toe te passen, kun je zowel 'hen' als 'hun' door 'ze' vervangen.
Taalgenootschap "Onze Taal" schrijft hier het volgende over:

Gebruik 'hen' in de volgende gevallen:

Na een voorzetsel. Bijvoorbeeld: 'Ik geef het boek aan hen'; 'Ik deed het voor hen'; 'Zijn houding jegens hen'; 'Hoe gaat het met hen?'; 'Hij blijft altijd bij hen.'
Als lijdend voorwerp. Bijvoorbeeld: 'Ik bekijk hen'; 'Hij ontslaat hen'; 'Zij mijdt hen.'

Gebruik 'hun' in de volgende gevallen:

Om bezit uit te drukken: 'Hun auto is stuk.'
Als hun vervangbaar is door een voorzetsel(groep) (aan, voor, bij, volgens, met betrekking tot, ten aanzien van enz.) + hen. Het is dan een indirect object (een meewerkend, belanghebbend of ondervindend voorwerp). Voorbeelden:
Ik geef hun het boek (hun is vervangbaar door aan hen)
Hij schonk hun een borrel in (hun is vervangbaar door voor hen)
Hij rookt hun te veel (hun is vervangbaar door volgens hen)
De Noordkaap is hun te ver (hun is vervangbaar door voor hen)
De tranen stonden/sprongen hun in de ogen (hun is vervangbaar door bij hen)

Lukt het u niet om met deze vuistregels uw twijfel op te lossen, gebruik dan ze: in niet al te formele teksten is dit vaak prima bruikbaar als alternatief voor hen én hun: 'Ik geef ze (hun) het boek', 'Laat ze (hen) maar praten.'

Toegevoegd op 08-05-2009 13:39:56
Bovenste link is incompleet. Dus voor wie geïnteresseerd is: Gebruik de onderste link!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze Taal adviseert om 'hen'/'hun' bij twijfel te vervangen door 'ze'!? Brrr, om nou juist dáár zulke taalverloedering te vinden...
Antoni
14 jaar geleden
Maar met de vermelding van het volgende: "in niet al te formele teksten is dit vaak prima bruikbaar als alternatief"! Met die taalverloedering via Onze Taal valt het wel mee!
Antoni
14 jaar geleden
De link naar de website werkt overigens niet. De juiste link is:
http://www.onzetaal.nl/advies/hunhen.php
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt Antoni, ik heb de juiste link toegevoegd.
ze hen en hun

het zijn drie woorden...

hen is persoonlijk gebruikt meervoud
hun is bezittelijk gebruikt meervoud
ze is alleen persoonlijk, is persoonlijk voornaamwoord

:-)

Heb je hen gezien met hun jassen en ze liepen daar...

Dit hierboven is een correcte Nederlandse zin met alle drie de woorden erin...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Wat je zegt in je antwoord is wel juist, maar niet volledig: 'hun' wordt in meer gevallen gebruikt dan je aangeeft. Daarom een duimpje omlaag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo correct is die 'correcte Nederlandse zin' niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol je hebt verdorie nog gelijk ook... -te slenteren- dat moest er nog achter...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het met XiniX eens.
Antoni mag dan wel stellen dat Hun in meer gevallen gebruikt wordt dan XiniX aangeeft, dat klopt, maar dat wil niet zeggen dat "hun" in die meerdere gevallen goed gebruikt wordt. "Hun hebben dat gedaan" wordt tegenwoordig door het merendeel van de Nederlanders gebruikt en zal ongetwijfeld over een jaar of tien wel goedgekeurd worden door het genootschap der Nederlandse taal. Vooralsnog is het echter hartstikke fout. Duimpje omhoog voor XiniX dus, al was het alleen maar om het duimpje omlaag van Antoni te neutraliseren.
Antoni
14 jaar geleden
Ik bedoel niet, dat "hun" als onderwerp wordt gebruikt of zou moeten worden gebruikt. Ik bedoel dat "hun" vaker wordt gebruikt dan alleen als bezittelijk voornaamwoord: "hun jassen". "Hun" wordt namelijk ook gebruikt als een indirect object (een meewerkend, belanghebbend of ondervindend voorwerp). Op de website van Onze Taal wordt het allemaal uitgebreid uitgelegd: http://www.onzetaal.nl/advies/hunhen.php