Wat is de oorsprong van de term 'Halsbrekende toeren'?

Iemand haalt halsbrekende toeren uit. Oftewel iemand doet iets gevaarlijks.
Ik vraag me af hoe deze term ontstaan is?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
1.4K

Antwoorden (1)

Er is geen speciale oorsprong. Het is gewoon een samenstelling van hals en brekend.
Je kunt hierbij je hals dus breken.

Al gebruikt in 1787: “Hoe zy (eene heerschende drift) ons, als zy … het bit op de tanden neemt, zo doet voorthollen, dat de lieve Engelen van God moeten trillen en beeven, daar zy zitten, wanneer zy dit halsbreekende werkje beschouwen. “

Net als hoofdbrekend, hartbrekend.
SimonV