"Engere zin" is het tegenovergestelde van "ruimere zin". Dus zo dicht mogelijk bij wat het letterlijk betekent.

Toegevoegd na 40 seconden:
Eng betekent hier nauw (denk dus aan nauw verwant).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zou het niet letterlijk bedoeld kunnen zijn in dit geval?
Dus bijvoorbeeld 'Hij heeft heel aparte ogen, in enge zin,' Dus dat de ogen opvallen maar geen leuk gevoel geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal goed. Er zijn huizen met de naam 'Engzicht', dat vond ik als kind nogal vreemd maar dat betekent dat ze bijvoorbeeld uitzicht hebben op bos met een opening in het bos, dus aan twee kanten bomen en middenin een pad.
Met "in enge zin" wordt bedoeld dat hetgeen beschreven wordt strikt genomen moet worden. Er is geen vrijheid om het een uitgebreidere betekenis te geven. Strikt wil zeggen: precies, nauwgezet.
Amadea
10 jaar geleden
Meestal gebruikt men tegenwoordig "in engere zin" in plaats van "in enge zin" dacht ik. Je gebruikt het voor begrippen die niet helemaal eenduidig zijn. Zonder een specifiek voorbeeld is het moeilijk uit te leggen omdat je het alleen maar in bepaalde gevallen gebruikt, waar wat verwarring is over wat er precies bedoeld wordt.
De Rijn in engere zin is bjvoorbeeld maar een heel klein stukje rivier ten Noorden van Huissen dat het Pannerdens kanaal met de splitsing tussen Neder Rijn en IJssel verbindt. De Rijn in ruimere zin is een rivier die van Zwitserland tot Rotterdam loopt, maar de rivierlopen hebben over een groot gedeelte andere namen. (Lek/Waal/Nederrijn/Rhein).
Een mens in engere zin is een exemplaar van Homo sapiens, in ruimere zin kun je ook een Neanderthaler een mens noemen.
Een ander voorbeeld is de kameel, in engere zin bedoel je dan de Bactrische kameel een grote zware behaarde soort met twee bulten van de Noord Oost Aziatische steppes, maar je kunt het woord kameel ook gebruiken voor een dromedaris. In nog ruimere zin worden ook de lama's tot de kamelen gerekend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
enge tijden