Hoe typen Mongolen?

Ik heb het dus over de inwoners van Mongolië voor alle duidelijkheid! Het Mongools wordt in het cyrillisch schrift geschreven, maar als ik naar sommige Mongoolse reacties kijk, zijn die in het Latijnse schrift geschreven. Gebeurd dat altijd?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
1.4K

Antwoorden (1)

Vast niet altijd, maar wat je in cyrillische schrift schrijft kan je zo in het latijnse schrift schrijven. Zo doen Russen dat ook, en andersom gebeurde dat ook in bijvoorbeeld Litouwen, die tijdens de Sovjettijd ingelijfd was en verplicht Russisch schrift moest gebruiken.

Dit kan makkelijk omdat bijna alle letters 1 op 1 om te zetten zijn.

Of ze gebruik maken van het cyrillisch schrift of het latijnse zal per applicatie afhangen (soms is het wellicht niet mogelijk cyrillisch in te voeren).

Toegevoegd na 1 minuut:
Het omzetten van cyrillische tekst naar Latijnse letters is een vorm van transliteratie. Voor transliteratie van cyrillische letters bestaan echter verschillende systemen. Dit heeft als gevolg dat men bijvoorbeeld van Russische namen verschillende schrijfwijzen tegenkomt. Zo kan men de naam Горбачёв tegenkomen als Gorbačev, Gorbachev, Gorbachov, Gorbachow, Gorbacxevo, Gorbatjov, Gorbatschow, Gorbatsjev, Gorbatsjew, Gorbatsjov, Gorbatsjow, enzovoort. (De transliteratie van de naamsuitgang -ёв als -jev, in plaats van -jov, is te wijten aan de omstandigheid dat in het Russisch de puntjes op de е (ë) doorgaans worden weggelaten.)

Eenvoudig gesteld zijn er twee soorten transliteratiesystemen voor het cyrillisch: internationale en nationale. In de tabel hierboven zijn drie systemen weergegeven, een internationale (ISO/R9) en twee nationale. Het hier weergegeven Engelse systeem is dat van het British Standards Institution, een ander Engels systeem is dat van de Library of Congress.

Het ISO/R9-systeem is ontwikkeld door de Internationale Organisatie voor Standaardisatie (ISO) en is een voorbeeld van een internationaal systeem. Dit systeem is ondubbelzinnig en wordt in de wetenschap algemeen gebruikt, maar daarbuiten minder vaak. Bij dit systeem wordt gebruikgemaakt van diakritische tekens. Een diakritisch teken dat in het Nederlands nooit wordt gebruikt, maar wel belangrijk is voor het ISO/R9-systeem is de háček. In 1995 vernieuwde de ISO dit systeem. Uitgangspunt voor de aanpassing is dat elke cyrillische letter wordt omgezet in een enkel Latijns equivalent.

Toegevoegd na 3 minuten:
"Hoe typen Mongolen?"

De ene keer in cyrillisch schrift de andere keer in latijns schrift, net als vele andere cyrillisch-alfabetgebruikers.