Hoe zijn de Nederlandse dialecten ontstaan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
3.5K
SentWierda
6 jaar geleden
Dit is een vraag die niet eenvoudig te beantwoorden is.
De dialecten zijn ontstaan uit het Saksisch (noord-Duitsland), het Frankisch (Nederduitsers uit midden-Duitsland), het Fries en met Romaanse (Franstalige) invloeden.
Tegenwoordig is het zo dat in Nederland en Vlaanderen vrijwel elke stad en elke grotere plaats een eigen dialect heeft. In vele plaatsen worden behalve het plaatselijke dialect en het ABN nog meer talen of dialecten gesproken. In mijn geboortedorp in het zuiden van Friesland minstens vier: Stellingwerfs (Nedersaksisch), Fries, kolonies en ABN.
Voor wie niet weet wat 'kolonies' is: dat is een negentiende-eeuws grotendeels Randstedelijk dialect van het Nederlands dat wordt gesproken in de kolonies van de Maatschappij van Weldadigheid zoals Frederiksoord, Wilhelminaoord en Willemsoord. Veenhuizen is ook zo'n kolonie.

Antwoorden (1)

De veronderstelling die aan deze vraag ten grondslag lijkt te liggen is dat er ooit maar één taal was in het Nederlandse taalgebied die uiteengevallen is in een aantal verschillende dialecten. Alles wijst erop dat het eerder omgekeerd is. Aan Middelnederlandse teksten kun je zien dat het Nederlands al in de middeleeuwen niet één taal was, maar een verzameling dialecten. Van voor die tijd zijn er weinig bronnen, maar het is duidelijk dat het bestaan van een groot aantal in elkaar overlopende dialecten al heel lang de gewone situatie is in Nederland en de rest van Europa. Het Standaardnederlands daarentegen is van veel recenter datum en kan gezien worden als een poging om een eenheid te smeden uit al die Nederlandse dialecten.

Er is natuurlijk wel het een en ander bekend over factoren die een rol spelen bij taalverandering en het ontstaan van taalvariatie, zoals migratie, taalcontact, onvolledige taalverwerving, isolement. Voor de Nederlandse dialecten nemen we aan dat ze ontstaan zijn in het contact tussen het Frankisch, het Fries en het Saksisch, waarbij het van belang is op te merken dat die drie elk ook zelf weer verzamelingen dialecten waren.
fremar
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik woon in het oosten van Vlaams-Brabant Belgie. Ons plaatselijkk dialect leunde bij het Limburgs aan (ich, mich, oech i.p.v. ik mij en jij) 5 km westelijker sprak men een ander vlaams dialect. Een paar jaar geleden waren we in west duitsland (bij Brugge in duitsland ) Op een plaatselijk terras zaten 2 vriendinnen wier kinderen van het school kwamen. De moeder zegde een versje waarbij in de hand van het kindje geklapt werd dat identiek ook bij ons gdaan werd. maar ten westen van Brussel geheel onbekend was. Wel ietwat Duitstalige versie. Hier volgt het dan. Plek. Ging naar de mét. Kocht een koe. Een bekke lever. Een bekke spek. Tiere Liere lens. Vraag mij af tot waar in het Noorden Oosten en Zuiden dit bekend was.