Wordt een betoog bij het gebruik van 'ik' een essay?

Bij het schrijven van een betoog wordt ik er op gewezen dat het gebruik van 'ik' in een betoog ervoor zorgt dat een betoog geen betoog meer is, maar een essay wordt. Is dat een redelijk verweer? Is het gebruik van 'ik' daadwerkelijk niet gewenst in een betoog?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
8.2K

Het beste antwoord

Nee. Een betoog is bedoeld om de lezer van je mening te overtuigen, daar kun je gerust in de ik-vorm schrijven.

Verschil betoog - essay: een betoog is stelliger (je neemt een standpunt in en daarvoor geef je argumenten) en een essay onderzoekender, uitproberender. In beide vormen kun je de ik-vorm gebruiken.

Toegevoegd na 8 minuten:
Wikipedia:
Een betoog is een verdediging van een standpunt met het benadrukken van argumenten en ontkrachten van tegenargumenten. Een betoog onderscheidt zich van andere manieren om een stelling te verkondigen door de stelligheid waarmee de stelling verkondigd wordt en de veelal subjectieve argumenten die gegeven worden.
Een essay is een beschouwende prozatekst of een artikel over een we­ten­schap­pe­lijk, cul­tu­reel of fi­lo­so­fisch on­der­werp, waarin de schrijver zijn persoonlijke visie geeft op hedendaagse verschijnselen, problemen of ontwikkelingen.

Een essay heeft een wat persoonlijker karakter, maar een betoog is ook subjectief.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor dit heledere antwoord. Helaas wordt mij verboden om de ik-vorm toe te passen door mensen die zich docent noemen.