Mag je ''ik'' gebruiken in de inleiding van een betoog?

Beste,

Voor mijn Nederlands betoog begin ik met:
''Wie kent het niet? {hierkortuitleg} Ik heb het natuurlijk over wiskunde.''

Is dit toegestaan of mag je geen 'ik' gebruiken? Op google staat niks bij het gebruik van ik. Mijn docent nederlands kan ik op dit moment en volgende week ook niet bereiken!! Help aub.

MVG

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.3K

Het beste antwoord

Zeker!
Het is erg ouderwets om jezelf als spreker op de achtergrond te houden. Balkenende deed dat bijvoorbeeld heel sterk - die spreekt over zichzelf in de je-vorm. Dat is nog niet zo erg als de men- vorm. 'Men/ of je vindt dat nu eenmaal niet leuk' als je bedoelt: ik baal hier van.

Het is niet zo ver dat je altijd alle zinnen met 'ik' kan beginnen. Dat komt egocentrisch en simplistisch over.

Veel betogen beginnen met 'ik wil u meenemen in een gedachtegang ...' of zoiets.
Met 'ik' beginnen is ook weer niet een succesformule want als je zegt: 'ik wil jullie graag iets gaan vertellen over de wiskunde...' is dat wat kleintjes. Zo van: sorry dat ik besta, ik hoop dat u niet boos wordt...

Heel sterk is het als je start met een retorische vraag 'Wie kent dit niet?' en dan 'Ik heb het natuurlijk ...' Je doet zo een groot beroep op je gehoor.

Het gaat er om de aandacht van je publiek te trekken. Volgens mij gaat het zo goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Top

Andere antwoorden (6)

Dat kan prima als je het maar niet als eerste woord gebruikt na de aanhef zoals,
Beste ...
Ik schrijf u nu deze brief.
Dat 'mag' niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een betoog is een stuk met jouw mening (itt een beschouwing bijv.). Daar mag (net als in een beschouwing overigens, mits tactisch gebruikt) je gewoon gebruik van maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank u! :)
Ja, dat is een prima begin van jouw betoog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag. Echter heb ik geleerd dat er geen retorische vragen in een betoog mogen staan..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen niet in de eerste zin, zo heb ik het geleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteraard mag dat. Een betoog is bedoeld om de lezer van je mening te overtuigen, dus je kunt bijvoorbeeld best zeggen: 'ik ben van mening dat...'. Op die manier kun je absoluut ik zeggen in een betoog.