hoe weet je wanneer een woord vrouwelijk is of mannelijk in het frans?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
17.3K

Antwoorden (3)

als er le voor het woord staat is het altijd mannelijk en bij la is het vrouwelijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
maar de VS wil waarschijnlijk weten hoe je kunt bepalen of er le of la voor moet staan
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
bedankt leonard nu begijp ik het veel beter voor het proefwerk
Eigenlijk is dat net als bij het Nederlands, daar moet je weten of een woord 'de' of 'het' is, en in het Duits of het 'der', 'die' of 'das' is. Daar zijn geen algemene regels voor (op een paar uitzonderingen na), meestal is het een kwestie van gewoon uit je hoofd leren (of opzoeken in een woordenboek als dat mag).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoewel deze truc niet waterdicht is, kan je hem altijd gebruiken als je het echt niet weet.

https://frenchtogether.com/french-nouns-gender/
Kijk naar het einde eindigt het op .... dan is het...

""
Mannelijk (90% correct)
-an, -and, -ant, -ent, -in, -int, -om, -ond, -ont, -on (maar niet na s/c¸)
-eau, -au, -aud, -aut, -o, -os, -ot
-ai, -ais, -ait, -es, -et
-ou, -out, -out, -oux
-i, -il, -it, -is, -y
-at, -as, -ois, -oit
-u, -us, -ut, -eu
-er, -e´after C (C=t)
-age, -ege, – ` eme, -ome/- ` ome, -aume, -isme
-as, -is, -os, -us, -ex
-it, -est
-al, -el, -il, -ol, -eul, -all
-if, -ef
-ac, -ic, -oc, -uc
-am, -um, -en
-air, -er, -erf, -ert, -ar, -arc, -ars, -art, -our, -ours, -or, -ord, -ors, -ort, -ir, -oir, -eur
(als levend)
-ail, -eil, -euil, -ueil
-ing

Vrouwelijk (90% correct)
-aie, -oue, -eue, -ion, -te, – ´ ee, -ie, -ue
-asse, -ace, -esse, -ece, -aisse, -isse/-ice, -ousse, -ance, -anse, -ence, -once
-enne, -onne, -une, -ine, -aine, -eine, -erne
-ande, -ende, -onde, -ade, -ude, -arde, -orde
-euse, -ouse, -ase, -aise, -ese, -oise, -ise, -yse, -ose, -use
-ache, -iche, -eche, -oche, -uche, -ouche, -anche
-ave, -eve, -ive
-iere, -ure, -eure
-ette, -ete, – ˆ ete, -atte, -otte, -oute, -orte, -ante, -ente, -inte, -onte
-alle, -elle, -ille, -olle
-aille, -eille, -ouille
-appe, -ampe, -ombe
-igue
""

Deze regel kan je nog vereenvoudigen tot:
Wat eindigt op een "e" is zeer waarschijnlijk vrouwelijk.

Toegevoegd na 2 minuten:
Of
Vrouwelijk:
De meeste woorden die eindigen op -e or -ion.
Behalve woorden die eindigen met -age, -ege, -é, of -isme (die woorden zijn vaak mannelijk)