Hoe heette een baby vroeger, toen we er nog niet het Engelse woord voor gebruikten?

Ik vraag me af wat het oude woord is voor baby, zeg maar in de tijd van Napoleon, Willem de Zwijger, Floris de Vijfde. Ooit is het Engelse woord in zwang gekomen, maar waarvoor in de plaats?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
11.8K

Het beste antwoord

Eerst sogelinc, dat later zuigeling werd.

Toegevoegd na 4 uur:
Een pasgeboren baby wordt tot de leeftijd van dertig dagen of gedurende zijn verblijf op een neonatale afdeling boreling, neonaat of neonatus genoemd (Latijn: nieuwgeborene). Vanaf 30 dagen tot één jaar wordt een baby zuigeling genoemd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Baby
rose
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

een zuigeling om precies te zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een zuigeling is een ander woord voor baby. Een dreumes is een kind van 1-2 jaar. En een peuter is 2-4 jaar.
Dus eerst komt de baby aka zuigeling, dan komt de dreumes, daarna komt de peuter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een pasgeborene, of pasgeboren kind.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm, maar wat is dan de definitie van pas? Een baby is volgens mij baby tot een jaar of anderhalf, dan wordt het een dreumes. Maar een kind van 15 maanden kun je toch nauwelijks een pasgeborene noemen?
Amadea
13 jaar geleden
Een baby was en is een 'pasgeboren kind, een zuigeling'. Zie http://vorige.nrc.nl/100jaar_voorpaginas/article1627565.ece/Een_wolk_van_een_x?service=Print
rose
13 jaar geleden
Een pasgeboren baby wordt tot de leeftijd van dertig dagen of gedurende zijn verblijf op een neonatale afdeling boreling, neonaat of neonatus genoemd (Latijn: nieuwgeborene). Vanaf 30 dagen tot één jaar wordt een baby zuigeling genoemd. http://nl.wikipedia.org/wiki/Baby
Ik denk eigenlijk dat men het in het algemeen gewoon over "kind" had. Kinderen werden in die tijd niet zo belangrijk gevonden. En voor iets dat niet zo heel belangrijk is, worden niet allerlei verschillende namen bedacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een nieuweling, zuigeling, vrucht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zuigeling, boreling, jongeling, nieuw kind, misschien 'vers blaag' in modderdorpen? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plat kind heb ik ook wel eens gehoord, ook origineel.
De taal is in die tijd zo erg verander dat we dit nu niet kunnen weten. Een tekst uit die tijd is bijvoorbeeld: 'Olla vogala hebban nestas bigunnan' (wat 'Alle vogels hebben nesten gebouwd' betekend) of 'Forchta in bivonga quamon over mi in thuistarnissi bithecoda mi.' (wat 'Vrees en bevingen kwamen over mij en duisternis bedekte mij.' betekent.)
De taal (Oud-Nederlands) werd pas sinds 14e eeuw opgeschreven, dus we hebben enkel uit mondelinge overleveringen nog woorden uit die tijd. Hierna werd het wel opgeschreven. De tijden die jij noemt verschillen trouwens wel een paar eewen...

Voor het woord baby in gebruik werd genomen gebruikten we pasgeborene (echt net geboren), dan boreling en dan zuigeling genoemd. Dit werd niet gebruikt in de tijd die jij noemt.