Waarom schrijf je bacteriën met maar één E , en is "Financieële dagblad " wel in correcte spelling geschreven ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
11.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat dergelijke spellingen wel eens onlogisch zijn ben ik helemaal met je eens, maar het door jouw genoemde Financieele Dagblad, is dat niet gewoon een verouderde spelling? Als ik op http://woordenlijst.org kijk dan zie ik dat het 'bacterïele' en 'financiële' is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij hebt gelijk , het is blijkbaar oude spelling, maar wel verkeerd. Tot ik deze vraag had gesteld dacht ik dat financieële dagblad echt zo hoorde .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen probleem, maar de vraag op zich is natuurlijk een goede, want er zijn met dit soort woorden wel raadselachtige constructies, die je, zoals sommigen hieronder ook aangeven wel echt aan het denken zetten soms.

Het beste antwoord

Het is een 'eigennaam'.. Het is marketingtechnisch om sommige woorden verkeert te spellen, zodat het opvalt.. zoals in deze beschreven in je vraag..

Officieel is het met een enkele 'e'..
Hierbij moet je denken aan het 'inslikken van de tweede e' maar er wel op attenderen dat deze e er in de uitspraak wel moet zijn.. dus trema..

Als ezelsbruggetje voor het onthouden van de eerste e met trema of een enkele e met trema heb ik het volgende geleerd..

(Uitleg bron)

Het meervoud van bacterie wordt gespeld als bacteriën; het meervoud van industrie als industrieën. Naast de gewone meervoudsvorm ceremoniën is ceremonieën ook mogelijk. De regel is: wanneer de klemtoon op de [ie] valt, dan schrijven we ieë, heeft de [ie] geen klemtoon, dan schrijven we ië.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

als het met 1 E was, zou je het uitspreken als "finansiele" en niet als "finansi eEle". beetje vaag uitgelegd maar ik hoop dat je het begrijpt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een toonloze 'e' wordt weggelaten, behalve als een voorafgaande d/t/dt al is weggelaten, of wanneer de 'e' onderdeel is van de eerste lettergreep.

woorden op -ie of -ee
Je schrijft ën erbij als de klemtoon op de ie of ee valt: feeën, genieën en reeën.
Je schrijft n en een trema erbij als de klemtoon er niet op valt: bacteriën, poriën en oliën.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoewel dit iets is wat we eigenlijk al op de lagere school hebben gehad, blijf je je er op vergalopperen omdat het weer met een stukje niet altijd even logische spellingvereenvoudiging heeft te maken.

Woorden die eindigen op een e en waar in het meervoud -en achter komt, hebben we (nouja, ik was er niet bij) afgesproken die tweede e weg te laten. Alleen als de klemtoon ook nadrukkelijk op de laatste lettergreep valt, laten we hem staan. En voor de leesbaarheid komt er dan nog een trema bij op de laatste e, zodat je weet dat die apart moet worden uitgesproken.

IndusTRIE - indusTRIEen - industrieën
KoPIE - koPIEen - kopieën
ZEE - ZEEen - ZEEën

Bij woorden waar de klemtoon NIET op de laatste lettergreep valt, vonden we het blijkbaar een beter idee die laatste e dan maar helemaal weg te laten, en het trema op de dan laatste e te zetten om de uitspraak intakt te houden :

BacTErie - bacTErien - bacteriën (hoewel bacteries ook schijnt te mogen)
POrie - POrien - Poriën

Als ezelsbruggetje kun je dus de klemtoon-regel aanhouden (en hopen dat je die altijd goed hebt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord "bacteriën" is correct geschreven, het woord "Financieele" niet. De juiste spelling is "Financiële".

"Financieele" is ouderwetse spelling, in gebruik tot ongeveer 1930 (ik weet niet uit mijn hoofd wanneer de spellingshervorming was die veel dubbele klinkers "overboodig" maakte). Mijn oma schreef bijvoorbeeld nog "ik vond het zoo leuk dat jullie er waren", en de tafel had vier "pooten".

Toegevoegd na 8 uur:
Het Financieele Dagblad gebruikt dus - expres - nog de oude spelling.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, dwars overheen gelezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Viel mij ook op.
Wat je zegt klopt niet. Bacterien (sorry weet niet hoe ik de puntjes moet zetten) klopt wel.
Maar wat je zegt over financieel niet. Want het is het Financieel Dagblad maar het zijn financiele diensten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je meent dat je ergens hebt gezien Financieele, dan kan dat uitsluitend als,
-of er is een typfout gemaakt
-of het is een zg staande eigennaam, die in ongewijzigde spelling blijft, zoals bv Haagsche Courant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja het is echt het Financieele dagblad. Ik vind het ook vreemd maar nu snap ik waarom dat "mag" .