Wat moeten Filistijniërs met kapotte spullen?

Als er iets kapot gaat zegt men soms 'is ... weer naar de Filistijnen', waarom gaan deze kapotte spullen naar de Filistijnen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal

Antwoorden (3)

De Filistijnen is de oude (Bijbelse) naam voor de Palestijnen. En zonder verder enige uitspraak over de volksaard van deze mensen te willen doen, was het in Bijbelse tijden blijkbaar geen garantie dat iets heel bleef als het daar in handen kwam. Het was een oorlogszuchtig volkje waar nogal eens mee werd gevochten. En dat wat in handen van de Filistijnen kwam, zag je dus nooit meer (heel ) terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben erg benieuwd uit welke bron je de informatie hebt over de Filistijnen als naam voor de Palestijnen, kan jij het misschien toevoegen? Bedankt!
Amadea
13 jaar geleden
De Filistijnen waren een ander volk dan de Palestijnen. Zie http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache%3AsDll3GGCSzIJ%3Awww.ibmagazine.nl%2Fl%2Flibrary%2Fdownload%2F597%3Fformat%3Dsave_to_disk+filistijnen+geen+palestijnen&hl=nl&gl=nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het werkelijk niet meer weten, volgens mij is me dat op de lagere school al zo geleerd. Natuurlijk is het niet precies hetzelfde volk ; ze woonden grofweg in ongeveer hetzelfde gebied.
wat de filistijnen met die kapotten spullen doen?

repareren en weer verkopen!
door de eeuwen heen zullen er wel genoeg vak mensen zijn daar om het te herstellen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vakmensen? Daarom schieten ze daar met regenpijpen met een strijker erin?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is ook een vak!!
De Filistijnen waren een zeevarend volk,dat zich enige eeuwen voor het begin der jaartelling in Kanaän vestigde.
Ze bestonden niet bepaald op goede voet met de Israëlieten,
die hen als ongelovigen beschouwden,wat ze vanuit hun standpunt ook waren.
De nederlandse uitdrukking kan in dit licht bezien worden en teruggevoerd naar het bijbelse: Naar de ongelovigen gaan,m.a.w. dit is stuk en niet meer te repareren.