can cellular phone. Waarbij cellular afkomstig is van het gebruik maken van 'radio ontvangst cellen'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het eigenlijke woord is 'cellular phone'. Dat komt omdat je GSM werkt met allemaal kleine zendmasten, die te vergelijken zijn met 'cellen', de telefoon kiest zelf zijn cel.
Ook in het Nederlands noemen we die zendgebiedjes 'cellen'.
escape
12 jaar geleden
de telefoons werken in een 'cellular network' een netwerk dat bestaat uit relatief kleine cellen.
Als de telefoon vanuit de ene cel naar een andere gaat vindt een handover plaats zodat het gesprek gewoon doorgaat.
Het is dus een afkorting/samenstelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind de gevonden oplossingen voor een wat gecompliceerdere kwestie erg goed gevonden. Een cell is een deel van honingraatvormig gebied waarin een bepaalde groep zend-/ontvangfrequenties wordt gebruikt. Die frequenties zijn weer anders dan die in de volgende cell. Als je echt wilt weten hoe het werkt kun je een "eenvoudige" uitleg vinden op wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Cellular_network. Als je er niet uitkomt mag je contact met me opnemen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Misschien is je vraag al goed beantwoord met wat je kunt vinden op de link http://www.schooltv.nl/eigenwijzer/project/986284/natuurkunde-voor-de-2e-fase/2157366/techniek/item/1158170/mobiel-bellen/