Is 'Kotsneiging' een woord?

Word geeft aan dat het woord niet bestaat, google gebruikt woorden als gevoel van overgeven of kokhalzen, maar toch lees ik bij sommige websites het woord kotsneiging. Is dit een bestaand woord of niet?

4 jaar geleden
in: Taal
2.4K
Pieterke
4 jaar geleden
Het is in elk geval een (samengesteld) woord dat ingeburgerd is maar ik kan ook nergens vinden dat het een officieel erkend woord is.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Voor een goed antwoord, even naar de bibliotheek en zoek in de grote / dikke van Dale het antwoord. Online staat een gratis versie die klein is, daarin wordt het niet herkend.
Het lijkt mij meer een geval van 2 woorden die gemakshalve samengevoegd worden en als men dat lang genoeg gedaan doet...

Antwoorden (3)

Officieel niet. Dan gebruik je het woord braakneiging, wat wél in het woordenboek staat. Want het zakelijke werkwoord is braken, terwijl kotsen in de spreektaal gebruikt wordt. Maar het is niet verboden om op een forum of in een blog spreektaal te gebruiken en iedereen zal begrijpen wat er bedoeld wordt. Alleen als je het in een te publiceren medisch verslag wilt noteren zul je toch braakneiging moeten gebruiken.
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
In een medisch verslag zal er eerder Emesis staan.
Ja, dat is een woord. Het al dan niet bestaan van een woord hangt niet af van het feit of het woord al dan niet in het woordenboek staat

Het woord is keurig gevormd naar de regels van onze taal en op het moment dat het woord gebruikt wordt, bestaat het. Zo is ook het woord "regelneef" begonnen (Een nieuwvorming (neologisme) van de hand van Van Kooten en De Bie). Stond eerst ook niet in het woordenboek.

Zo zou iemand ooit het woord "telefoonjunk" kunnen gaan gebruiken met de betekenis: iemand die altijd en overal zijn mobiele telefoon bij zich meent te moeten hebben. Of "vraagbraak" (iemand die zoveel vragen stelt dat je er bij wijze van spreken misselijk van wordt.)
Computoon
4 jaar geleden
Kotsneiging is een woord: er is geen reden te bedenken waarom het geen woord zou zijn.
Dat dit woord in geen enkel woordenboek is te vinden zegt niet zoveel - omdat er bij de woordenboeken geen eenduidigheid is over welk woord wel en welk woord er niet in zou kunnen/moeten staan. Of zou behoren te staan.
Kotsen is een algemeen voorkomend woord. Evenals de samenstellingen kotsmisselijk, kotsbeu en kotsmoe. Het kotsbeu zijn betekent het spuugzat zijn, er doodziek van worden. Iets kotsmoe zijn betekent: iets volstrekt beu zijn.
En dan zijn er ook nog twee woordenboekwoorden met kots die wat minder bekend zijn. Een kotspak is bij studenten: een colbertkostuum en bij militairen: burgerkleding. Kotspoeder komt regionaal voor en betekent: braakpoeder; ook betekent kotspoeder: misselijke vent.