Spel je granolareep aan elkaar of niet?

Ik meende dat je alles wat je aan elkaar kon spellen (zonder dat het voor verwarring zorgt) gewoon correcte spelling zou zijn. Nu probeer ik het woord: granolareep, maar dat is fout. Alleen het woord granola wordt al foutgerekend in word, maar op het internet staan woorden zoals granolareep dus apart van elkaar geschreven. Is dit juist?

3 jaar geleden
in: Taal
SentWierda
3 jaar geleden
Word is niet bruikbaar als spellingcontrole.
Voor spellingcontrole heb je 1. Het Groene Boekje (Taalunie) en 2. de Spellingwijzer (Onze taal) nodig.

Antwoorden (1)

Granolareep moet je wel degelijk aan elkaar schrijven. Zou je er twee woorden van maken, dan heb je blijkbaar zowel granola als een reep bij je. Het woord granola is nog niet als zodanig in de woordenlijsten bekend. Maar uiteindelijk komt het er vast wel bij te staan. Net als mueslireep en speltreep (zijn hier nu beide ook rood onderlijnd).
Amadea
3 jaar geleden
Speedylovertje
3 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord! Is de Engelse versie (granola bar) ook aan elkaar? Of is dit los omdat het Engels is?
Amadea
3 jaar geleden
In het Engels wordt het inderdaad los geschreven. Zou dat wellicht de reden zijn dat er tegenwoordig zoveel Nederlandse woorden foute spaties krijgen?
Antoni
3 jaar geleden
Als je vindt dat een woord duidelijker wordt door een verbindingsstreepje te zetten tussen de woorden waaruit het woord is samengesteld, dan mag dat. Je mag dus, behalve 'granolareep', ook 'granola-reep' schrijven.