Wanneer gebruik je de Perfect infinitive en wanneer de Continious infinitive?

In mijn boek staat dit erover (zie foto). Maak ik snap er helemaal niets van.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2.1K

Antwoorden (3)

de perfect infinitive wordt gebruikt als iets zo had kunnen zijn in het nederlands, een zou-constuctie.
in het engels zet je eerst de persoonsvorm, dan komt have (omdat het een kenmerk van de 'perfect' vorm is) dan been (na 'have' komt altijd een vorm van be of een voltooid deelwoord, bij de perfect infinitive dus beiden) en daarna de rest van de zin.
bijv. hij zou uitgeput moeten zijn.
he must have been exhausted

de continuous infinitive gebruik je als een activiteit die in het verleden is begonnen nog steeds bezig is.
in het nederlands zijn dat meestal zinnen als: 'hij is aan het werken' of 'zij is aan het lezen' enz.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het wordt ingewikkeld gemaakt, omdat er twee dingen door elkaar lopen: de mogelijkheid of waarschijnlijkheid van een bepaalde gebeurtenis met de vormen "must", "could" enz.) en het verschil tussen de perfect tense en de past tense (bij die laatste gebruik je de vorm met -ing die uitdrukt dat een handeling of gebeurtenis zich langere tijd heeft afgespeeld). Zoek nog eens op wat er in het boek staat over perfect tense en past tense.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
The perfect infinitiv;

Is nu op dit moment bezig en wordt geschreven als
bijv. to have+het hoofdwerkwoord

Voorbeeld;
to have loved,
to have walked,
to have gone etc.

The perfect infinitiv continuous;

Is altijd al bezig geweest en wordt geschreven als bijv;
to have+de verledentijd van 'to be'+de tegenwoordige tijd van het hoofdwerkwoord,

to have been loving,
to have been walking,
to have been gone.

Continuous druk je uit als je er altijd al mee bezig geweest bent (voor je gevoel)

Perfect = nu
continuous= continu dus steeds.

Toegevoegd na 2 minuten:
corr; perfect in de laatste zin moet present zijn.
present is nu /tegenwoordig.
amc