Wat betekent "v(m)" achter een woord in de Van Dale? Het woord is dan blijkbaar vrouwelijk, maar soms of ook mannelijk?

Voorbeeld: Via www.vandale.nl vind je bijvoorbeeld "verf de v(m)". In welke gevallen is dit woord dan vrouwelijk en in welke gevallen is dit woord mannelijk?

Betekent dit, dat je iets mag schrijven als: "Ik heb verf gekocht. Ze is niet geschikt voor kunststof, maar hij is wel geschikt voor metaal." Dat lijkt mij heel vreemd!

Antoni
15 jaar geleden
in: Taal
17.4K

Het beste antwoord

De vorige antwoorden geven al goed weer wat er aan de hand is.

Ik kan er nog slechts aan toevoegen dat jouw zin over de verf niet juist kan zin. Per zin moet je een keuze maken tussen de vrouwelijke en de mannelijke vorm. Dus niet binnen één zin, of zelfs binnen een boek, van geslacht wisselen.

Overigens leid ik uit "v(m)" af dat de vrouwelijke vorm de voorkeur heeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

klopt, je hebt mannelijke, vrouwelijke en onzijdige woorden. M/V zie je in Nederlands niet zo snel. Is altijd met het lidwoord 'de'. Onzijdig heeft het lidwoord 'het'. In het Duits heb je wel verschillende lidwoorden (naamvallen) voor mannelijke en vrouwelijke woorden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens de leidraad van het vorige Groene Boekje (1995) zijn de volgende categorieën woorden zowel mannelijk als vrouwelijk:

"de meeste voorwerpsnamen die oorspronkelijk uitsluitend vrouwelijk waren: bank, kast, naald, pijp";
"algemene aardrijkskundige aanduidingen en namen van hemellichamen: stad, rivier, maan, ster";
"zelfstandig gebruikte bijvoeglijke naamwoorden en voltooide deelwoorden: zieke, blinde, betrokkene, gewonde";
"persoonsnamen die voor mannen en vrouwen kunnen worden gebruikt: baby, deugniet, arts, babbelkous".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn wel regels voor of nederlandse woorden mannelijk of vrouwelijk zijn, alleen die worden steeds minder consequent gehanteerd. Zo hoor je te zeggen:"De organisatie en HAAR leden". Het grappigste voorbeeld van verwarring in de Nederlandse taal (je zult toch buitenlander zijn en onze taal moeten leren!, vind ik het volgende:"MENS is MANNELIJK tenzij het VROUWELIJK is..dan is het ONZIJDIG"
"DE mens loopt rechtop, maar DAT mens aan de overkant spoort niet helemaal" ;-)