Kan iets 'te overdreven' zijn?

Denk er maar eens goed over na. Het antwoord lijkt heel simpel, maar blijkt toch iets gelaagder dan verwacht.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Waarom niet? Je kunt iets overdrijven maar nog binnen de grenzen blijven van bijvoorbeeld het betamelijke. Ga je (nog) een stapje verder betreed je de vergrotende trap en ben je "te overdreven" bezig.

Het Nederlands is een mooie taal. Zowel in spraak als schrift. En uiterst flexibel bovendien. Wat mij betreft "kan" het dus. Ik begrijp in ieder geval best wat je er mee bedoelt.

Ben wel benieuwd verder of je eventueel nog een overtreffende trap paraat hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, eerder dubbelop. Waar zou het immers een foutieve combinatie van zijn?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hmmm... interesante stelling.
Nee, "Te normaal" bestaat ook niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En hoe zit het dan met de volgende zin: 'Piet is te normaal om lid te kunnen worden van zo'n excentrieke club.'? Just asking.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Piet is "niet abnormaal genoeg" is het dan
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat hoeft niet. Wat je aanvult is een litotes, de ontkenning van het tegendeel. Hoewel dit een mooi stijlfiguur is, is het niet noodzakelijk wanneer je jezelf uit wilt drukken. Je kunt immers prima communiceren zonder je taalgebruik te verfraaien.
Het klinkt alsof jij het antwoord al weet....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, dat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het op zijn minst een interessant antwoord is.
Ja dat kan
Als je bijvoorbeeld best goed bent in schaatsen en je vertelt dat aan iemand, dan kun je daar best een schepje bovenop doen zodat je nog beter lijkt dan je bent. Je overdrijft je eigen kunnen. Dat kun je doen op verschillende levels. Maak je het heel bont door bijvoorbeeld te zeggen dat je de beste van de wereld, dan zullen ze je niet meer geloven. Te overdreven dus