Wat is de definitie van een gat?

Een 'gat' is een begrip dat over het algemeen wel bekend is. Iedereen snapt het ook als je over een 'gat' praat. Maar eigenlijk is een gat niet iets op zich. Als je erover nadenkt, is het eigenlijk een erg vaag woord.

Ik dacht aan een definitie als: "Niets omgeven door iets met een ingang". Maar dat klopt ook al niet helemaal.

Als we het over een kuil hebben, weten we allemaal dat het een gat is. Maar hoe diep moet een kuil zijn om een gat te zijn. Wat nou, als de kuil maar 1 millimeter diep is? Is het dan nog steeds een gat? Wat zijn de grenzen van het woord 'gat'?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
8.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Volgens mij is een gat, iets waar geen onderkant aan zit. Een kuil heeft een bodem.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Vliet, heeft een gat in de weg of een gaatje in de kies dan geen bodem? Of zouden we dan van een kuil in de weg/kies moeten spreken?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als iets maar1 mm diep is zou ik het ook geen kuil noemen, eerder nog een gaatje of putje. Ik denk dat je elke opening in iets een gat kunt noemen.

Het beste antwoord

De betekenis van het woord volgens Van Dale heb ik hieronder vermeld.

Maar om je toch mijn persoonlijk definitie te geven:

‘Een gat ontstaat daar waar een lege ruimte ontstaat in een regelmaat’

- Heb je een lege ruimte in een vlak oppervlak, dan is dat een gat.
- Heb je een onderbreking in een stroom data, dan is dat de lege ruimte in die reeks data. Die onderbreking noemen we dan ook een gat.
- Ook in een reeks cijfers kan een gat zitten. B.v. 1, 2, 3, _, 5, 6, 7, 8. Hier zou je op de plek van de ‘_’ een 4 verwachten. maar er is slechts een lege ruimte: een gat.

Een gat kan groot en klein zijn. Soms kan het zo klein zijn dat het verwaarloosbaar wordt. Dan doen we alsof het er niet is. Dan noemen we het geen gat. Is de lege ruimte echter wél van belang, dan noemen we het een gat.

Het verschil tussen een ‘gat’ en een ‘kuil’ is overigens dat een kuil een bijzonder gat is. Een kuil heeft namelijk altijd een bodem, en vrijwel altijd is dat een gebogen bodem.

Volgens Van Dale:

gat (het; o)

(meervoud: gaten; verkleinwoord: gaatje) open plaats, doorgang, opening: een gat in het dak; ergens geen gat in zien geen uitweg, uitkomst; een gat in zijn hand hebben altijd geld te kort komen; een gat in de begroting ongedekt tekort; een gat in de lucht springen erg blij zijn; een gat in de markt mogelijkheid tot succesvolle introductie van een nieuw artikel; bij plotselinge werkloosheid in een (zwart) gat vallen niet weten wat te doen; ergens gaten in schieten de zwakke kanten van iets aantonen; een gat in de dag slapen laat ontwaken; daar is het gat van de deur dringend verzoek om de ruimte te verlaten; niet voor één gat te vangen zijn steeds weer een uitweg weten

(meervoud: gaten; verkleinwoord: gaatje) klein, wat achterlijk dorp of stadje

(in het meervoud) ogen: iem. in de gaten hebben in het oog; het loopt in de gaten het valt op

(meervoud: gatten; verkleinwoord: gatje) zitvlak, achterste: de zaak ligt op zijn gat (a) stelt niets meer voor; (b) is failliet