kan je tijdens je 2de fase havo japans in je vakkenpakket hebben?

Ik ben erg geïnteresseerd in japan en de taal japans. Mijn school bied zelf geen japans aan. En op de site van de overheid staat geen woord over japans. Ik vraag me dus af dat het mogelijk is om überhaupt japans in je vakkenpakket te krijgen. Er wordt ook veel gewezen naar een vervolg studie na je examen, maar dat wil ik niet omdat ik japans wil leren en wil graag de informatica kant op. Weet iemand toevallig wat meer hierover?

(voor de mensen die het zich afvragen mijn vakkenpakket is n&t dus japans komt in mijn vrije deel)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
1.8K

Antwoorden (1)

"In de 2e fase havo en vwo kun je in het vrije deel ook vreemde talen kiezen. Dit kan alleen als de school deze taal aanbiedt. En de taal geen deel uitmaakt van het profiel.

Talen op startersniveau 2e fase havo vwo
Je kunt de volgende talen volgen op elementair niveau (startersniveau):

    Spaans;
    Italiaans;
    Russisch;
    Arabisch;
    Turks;
    Chinees (alleen vwo).

Het schoolbestuur kan toestemming vragen aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) om andere talen als vak aan te bieden."

Standaard geen Japans dus. Hoe men zo'n verzoek van een school gaat aanpakken op het ministerie weet ik niet. Het zal wel een hoop geld kosten om voor zo'n kleine groep liefhebbers een centraal schriftelijk eindexamen samen te stellen.

Als de school het niet aanbiedt en ook geen toestemming wil vragen om het aan te bieden, houdt het op bij die school. Het is echter niet op voorhand onmogelijk want ook Japans is een moderne vreemde taal.
Computoon