Is er taalkundig gezien een verband tussen het Nederlandse woord paneermeel en de Indiase kaassoort paneer?

Ik heb het dus niet over de culinaire kant, maar puur over de eventuele taalkundige overeenkomst.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Het beste antwoord

"Panīr" is afkomstig uit het Perzisch, en het is in het Hindi en het Urdu het gewone keukenwoord voor kaas. Heel eenvoudig te maken door citroensap aan kokende volle melk toe te voegen. Daardoor ontstaan stremsels in de vorm van bolletjes. Die lijken op de vruchtjes van de nachtschadeplant Puneeria coagulans, welke in Aziatische landen voor medische doeleinden gebruikt worden. En zo komt het dat de Indiase kaas aan z'n naam kwam. Dat heeft dus niets te maken met ons paneermeel.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:))))))

Andere antwoorden (1)

Neen, komt van het Frans "pain" en Latijn "panis". Als je gelooft dat het Sanskriet de oertaal is, is er een heeeeeeel klein verband mogelijk.

http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/paneren