waar komt de term -kouwe kant- vandaan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De koude kant is de aangetrouwde, de 'niet-echte' familie. Over het algemeen gaat ons die familie wat minder aan het hart dan bloedverwanten. Je zou in vergelijking kunnen zeggen dat ze ons 'koud laten'. Daar komt de uitdrukking 'de koude kant' vandaan. Toegevoegd na 1 minuut: Ik heb warempel ook nog een bron gevonden: "Spreekt men van familie van 'den koude kant', bedoeld men daar aangetrouwde familie mee, eigenlijk een familielid die ons koud laat; een koude oom voor een aangetrouwde oom, een koude vader voor een stiefvader."

Bronnen:
http://www.bloggen.be/spreekwoorden_en_cit...

Lijkt me gewoon van een warmwaterkraan, waar je een warme kant hebt, rood dus en een kouwe kant, blauw, oftewel de kouwe kant? Iets anders zou ik zo snel niet kunnen bedenken Toegevoegd na 38 minuten: !!!!!AUB!!!!! vergeet dat kranen antwoord, tsssk XD Navraag leerde mij dat het de aangetrouwde kant van de familie is, de kant van de familie van je pasgetrouwde vrouw / man die je er ineens bijkrijgt, dat is de kouwe kant Want met die familie heb je nog? niet zo'n warme band als met je eigen familie, waar je mee opgegroeid bent, die kant, is de kouwe kant dus Hier heb je hopelijk meer aan:) Toegevoegd na 39 minuten: net te laat gecorrigeerd, er was al eerder iemand met het correcte antwoord, die is blijkbaar meer uitgeslapener dan ik, zo op de vroege zondagochtend

Logisch dat je meteen daar aan denkt haha! :) Maar "de koudekant" is ook wel een vaker gebruikte uitdrukking die voorkomt in familie, huwelijken en erfrecht. Dan gaat het om de aangetrouwde familie kant.. zoals zwagers en schoonzussen enz. ;) De warme kant is dan de 1e-graads familie.

Spraakgebruik; je eigen bloedverwanten zijn de warme kant en de aangetrouwde familie is de "kouwe" kant.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100