Wie Nederlands gaat studeren komt veel hobbels tegen. Wat in het Engels zo eenvoudig is, is zo lastig in het Ned. Deze en Dit, These and This

Voorbeelden: deze fiets, deze fietsen, this bike, these bikes, dit geheim, deze geheimen, this secret, these secrets.

Hoe zit het nou met deze en dit in het Nederlands? Wat is nou de uitleg?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Het beste antwoord

Je gebruikt 'deze' voor mannelijke en vrouwelijke woorden (dus 'de-woorden') in het enkelvoud, en voor alle woorden in het meervoud.

Je gebruikt 'dit' alleen voor onzijdige woorden (dus 'het-woorden') in het enkelvoud.

Het is het gemakkelijkst te onthouden door deze ezelsbrug:

Is het lidwoord 'heT', dan is het aanwijzend voornaamwoord 'diT' (of natuurlijk 'daT').

Is het lidwoord 'dE', dan is het aanwijzend voornaamwoord 'dEze' (of natuurlijk 'diE').
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Perfect antwoord SuzyQ, dank je wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kies jouw antwoord voor de beste uitleg, bedankt en ik zal er zeker wat aan hebben voor mijn Engelstalige vriendin!

Andere antwoorden (3)

Uitleg ?? Dat moet je gewoon uit je hooft weten ;-)

de man - die man - deze man
het huis - dit huis - dat huis

De = die daar = deze hier
Het = dat daar = dit hier.

De twee lidwoorden in het Nederlands (meer dan het engelse 1, evenveel als het franse Le en La en beduidend minder dan in vele andere talen zoals der, die en das in het Duits) kun je eigenlijk nauwelijks leren omdat er geen regel is voor het geslacht van een woord en het zelfs niet altijd voor de hand ligt. Eigenlijk kun je ze alleen goed leren door een taal door en door te kennen en veel te spreken, te horen en te lezen. Dan vallen de lidwoordjes vanzelf op hun plek.

Op de lange termijn lijkt echter, mede door de vele nieuwkomers, heel langzaam 'het' als lidwoord te gaan verdwijnen en wordt alles 'de' (de huis, de jaar, de kind), maar zover zijn we (gelukkig) nog lang niet. En tot die tijd : domweg leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is Corsa wel een nieuwkomer, en bedoelt hij met 'Nederlands studeren' Nederlands voor anderstaligen en niet de academische studie Nederlands. Tot mijn afgrijzen hoor ik de laatste tijd trouwens wel eens 'het meisje die' uit mijn mond komen. Natuurlijk verbeter ik mezelf dan meteen, maar toch. Misschien moet ik wat minder vaak met de bus vanuit de lokale 'prachtwijk' reizen, ik zou tenminste niet weten waar ik het anders zou oppikken.
Persoonlijk doe ik het op gevoel. Toen ze op de lagere (!) school met de uitleg hierover begonnen, heb ik niet meer goed opgelet. Het heeft te maken met personen en/of zaken. Bij taaladvies.net weten ze er alles van en kunnen ze je het ook uitleggen. Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is, want er zullen ook wel fouten mee worden gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je Nederlands gaat studeren zoals je schrijft, gaat je studie niet meer over zaken die je in groep 4 van de basisschool al leert.
Het 'probleem' dat je beschrijft leer je al vanaf je 8e op school. (zie de antwoorden die al gegeven zijn)
Nederlands studeren gaat oneindig veel verder.
Dit geldt overigens evengoed voor Engels studeren.

Of heb je het eenvoudig over het leren van de Nederlandse taal?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vriendin heeft Engels gestudeerd (komt oorspronkelijk uit Indonesie) en ik vroeg me af hoe haar dit uit te leggen. This en These is niet een op een in het Nederlands, maar ik vond het antwoord van SuzyQ heel erg mooi en uit te leggen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok. Misschien had je je vraag anders moeten stellen. Je hebt het over Nederlands studeren. Dan denk ik aan de universiteit.
SuzyQ heeft inderdaad het juiste antwoord gegeven, zoals ik in mijn antwoord aan jou ook al opmerkte (zie de antwoorden die al gegeven zijn).
Maar nogmaals: Als je in groep 4 goed had opgelet, had je het zelf ook geweten...