Hoeveel tijd kost het voor een gemiddelde Nederlander om modern chinees te leren lezen?

chinees is de meest gesproken taal ter wereld, dus ik zou 'm graag kunnen lezen. Bijvoorbeeld de tekst "有什么可怕的主持人今日".

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
4.6K

Het beste antwoord

De tekst betekent volgens Google Translate: Wat een verschrikkelijke gastland vandaag. Ik heb gehoord van iemand die Chinees heeft gestudeerd en er nu les in geeft dat het niet erg moeilijk is om wat Chinees te leren spreken, maar dat de karakters wel erg moeilijk zijn aan te leren. Hier kun je vast beginnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanks! +1

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat een Nederlander daar de rest van zijn leven voor nodig heeft... Want hij is er niet mee opgegroeid, zoals de chinezen zelf...

Toegevoegd op 28-05-2009 13:45:37
Ik ken één teken en dat is het teken voor oorlog... En dat teken stelt voor twee vrouwen onder één dak...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Chinees is een taal die in elk opzicht anders is dan de onze, in geschrift, in klank en betekenis. In de taal van onze buurlanden kan je nog wel woorden herkennen en er een betekenis aan vastkoppelen. Daarnaast is er geen standaard chinese taal. Ik heb er ooit een maand gewerkt en kan een paar standaardzinnetjes spreken, maar nog steeds niet schrijven. Als antwoord op uw vraag zou ik, met mijn ervaring, gokken 5 jaar....intensieve studietijd en omgang met chinezen.
(leeftijd van de gemiddelde nederlander meegerekend, jongere mensen pikken eerder een taal op)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is dan de vierde poging een antwoord te geven op deze steeds weer reïncarnerende vraag. De eerste twee keer had ik gegokt dat dit de vraag zou zijn, nu zie ik dat ik juist had gegokt.

Hier dan voor de vierde keer mijn antwoord: 1320 uur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet lang. In China kunnen kleine kinderen het zelfs, dus hoe moeilijk kan het zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja als je de vertaling van die tekst zou willen weten, zou je dat als vraag kunnen stellen op GV, maar dat had je al gedaan.... ;-)

Antwoord op je vraag:
Gezien het feit dat het moderne chinees uit ca. 12000 karakters bestaat.
Als je nou op 1 dag 1 karakter leert, zou ik zeggen 12000 dagen.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interesse, inzet, taalgevoeligheid spelen allemaal mee bij het leren van een vreemde taal. Ik heb zelf ooit Arabisch leren spreken, lezen en schrijven. Ook deze taal heeft geen enkel herkenningspunt met het voor ons bekende alfabet.

Ik geloof dat niets onmogelijk is, when you put your mind to it. Maar het gaat wel even duren :)

Oh Kweenie, misschien kun je de kaboutertjes om hulp vragen :))) Just kidding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor de tip. Ik ga hulp vragen aan de grote smurf :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol.. de taalsmurf wil ook vast wel een handje helpen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry, ik spreek alleen stippentaal.