Waar zit je falie

Ik werd als kind vaak bedreigd met het krijgen op mijn falie. Braaf was ik niet maar mijn falie is kennelijk niet vaak geraakt, anders had ik wel geweten waar ik hem moest vinden....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mij hadden ze vaak bij m'n kladden te pakken....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je falie zit vlak bij je lurven en ook in de buurt van je hurken en je sodemieter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet ergens in de buurt zitten van je flikker denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kreeg alleen op mijn falie als ik op mijn hurken zat. Altijd keek ik waar ik ging zitten maar nog nooit hurken gezien. Soms kreeg ik ook wel eens op mijn donder.

Het beste antwoord

Wanneer je iemand op zijn falie geeft, komen de klappen strikt genomen alleen op iemands hoofd en schouders terecht. Een falie was een zwarte doek die vrouwen over het hoofd of om de schouders droegen. Iemand op zijn falie geven was dus, als je het heel letterlijk neemt, vrouwenmishandeling. In Nederland wordt de falie al lang niet meer gedragen." In de Camera Obscura van Nicolaas Beets komt falie nog voor in het verhaal 'Het Noord Brabantse meisje': "Gij moest haar naar de kerk hebben zien gaan; met de breede zwarte falie, eerst hangende over de schouders met vrij wat meer gratie dan waarmee b.v. mijn nicht haar mantille draagt, en dan bij 't ingaan van de deur, over 't hoofd, dat haar lief, dévoot gezichtje er effentjes uitstak."

De herkomst van het woord falie in de betekenis 'doek' is onduidelijk. Misschien is er een verband met het Oudfranse faille, een benaming voor een vierkante doek die over het hoofd werd gedrapeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

falie
1) Halsdoek
2) Hoofd- en schouderdoek
3) Hoofddoek
4) Huik
5) Kapmantel
6) Kleding
7) Kledingstuk of schoeisel
8) Kledingstukken
9) Mantel met kap
10) Mantel zonder mouwen
11) Manteltje zonder mouwen
12) Mouwloze mantel met kap
13) Ouderwetse mantel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een falie blijkt dan ook geen lichaamsdeel te zijn:
"Wanneer je iemand op zijn falie geeft, komen de klappen strikt genomen alleen op iemands hoofd en schouders terecht. Een falie was een zwarte doek die vrouwen over het hoofd of om de schouders droegen. Iemand op zijn falie geven was dus, als je het heel letterlijk neemt, vrouwenmishandeling."

http://www.onzetaal.nl/advies/falie.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke plus.