Wat betekent het motto van 'Een leeg huis' van Marga Minco?

Het motto is:

''Das Haus ansehn. Es ist still, niemand geht ein und aus, man wartet ein wenig, auf der Haus-Seite, dann auf der Seite gegenüber, nichts, solche Häuser sind so viel weiser als die Menschen, die sie anstarren.''
- Kafka

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.9K

Antwoorden (2)

Letterlijk?
"Het huis bekijken. Het is stil, niemand gaat naar binnen of naar buiten, men wacht even, eerst aan de kant van het huis, dan aan de overkant, niets, zulke huizen zijn zoveel wijzer dan de mensen die hen aanstaren".

Figuurlijk?
Dat is lang geleden, dat ik die vraag beantwoordde voor mijn examen! Ik moet het nu opzoeken en vond dit in een boekverslag op internet: "Het huis dat in het motto wordt beschreven lijkt sprekend op Sepha´s ouderlijk huis. Mensen maken zich altijd teveel illusies, huizen zijn wijzer omdat ze hun identiteit aan de tijden en de bewoners aanpassen."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Letterlijk betekent dit zoiets als: Het huis aanschouwen. Het is stil, niemand gaat in of uit, men wacht nog wat, aan de huis-kant, dan aan de kant tegenover (het huis), niets, zulke huizen zijn zo veel wijzer dan de mensen, die ze aanstaren.

Wat het zou kunnen betekenen is dat mensen verwachtingen hebben, dat ze hopen iets te zien of iets te vinden in de wereld (bijvoorbeeld geluk of liefde), terwijl er eigenlijk niets te zien en te vinden is. Mensen zijn rusteloos en verlangen altijd naar iets, naar meer, ze zijn niet snel tevreden. Huizen zijn slimmer, ze verwachten niets maar zijn er gewoon. Ze staan er te staan, niets meer of niets minder. Huizen zijn zichzelf.

Kafka is geen makkelijk te begrijpen, Duitse schrijver. Hij heeft het vaak over hopeloosheid en vervreemding.