Hoe is de term "een stok kaarten" ontstaan?

Waarom zeggen we "een stok kaarten" en niet gewoon "een pakje" of "een set"?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
19.3K

Antwoorden (4)

stock is een ander woord voor een (reserve)voorraad
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt uit het Engels. Stock betekent voorraad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een stok kaarten is iets anders dan een pakje kaarten. Een pakje is de complete set; een stok is de stapel die overblijft nadat aan alle spelers uitgedeeld is. Zoals de andere antwoorden al aangeven komt die betekenis uit het Engels. De voorraad kaarten waarmee verder gespeeld kan worden. Gewestelijk heeft de term ook wel de betekenis van een heel pakje kaarten gekregen, maar dat is niet algemeen bekend geworden.
Amadea
12 jaar geleden
Uit het etymologisch woordenboek :
stok 2 zn. ‘voorraad speelkaarten’
Nnl. het aas is in de stok gebleeven [1717; WNT].

Hetzelfde woord als → stok 1, maar met de overdrachtelijke betekenis ‘voorraad’. Tegenwoordig is de betekenis vrijwel beperkt tot ‘voorraad kaarten op de speeltafel, waaruit kan worden getrokken of gedeeld’. Tot in de vorige eeuw was de betekenis ‘voorraad’ algemeen van strekking; deze heeft zich ontwikkeld uit de betekenis ‘boomstronk, stomp, stam zonder takken’. Deze laatste werd opgevat als de hoofdzaak, de producerende basis van de boom, waaraan jaarlijks de takken, het loof en de vruchten werden onttrokken die van groot belang waren voor de in en bij de wouden levende mensen. Het Engels kent de vroegste attestaties van deze betekenissen, namelijk een van ‘voorraad’ uit 1428 en een van ‘voorraad speelkaarten’ uit 1584. Of het Nederlands (met het Duits en de Scandinavische talen) deze betekenissen heeft ontleend aan het Engels staat echter niet vast.

In gewoon Nederlands :
Stok betekent van origine voorraad, en wordt dus bij speelkaarten nog altijd zo gebruikt.
Of het van origine Nederlands, Duits, Skandinavisch of Engels is, is vanwege de ouderdom niet meer te achterhalen. Feit is dat het in alle drie (verwante) talen nog steeds min of meer hetzelfde betekent.