Hoe kan je het geslacht achterhalen van een zelfstandig naamwoord die in meervoud staat? [Frans]

Ik zou graag het onbepaald voornaamwoord tout willen toepassen in zelfstandige naamwoorden, maar hoe kan ik dit doen als het zelfstandig naamwoord als meervoud wordt aangeduid door bijvoorbeeld 'les'?

Toegevoegd na 19 minuten:
Zijn er ook andere manieren om te achterhalen wat de geslacht van de woord is, woordenboek buitengesloten?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
1.7K
Erna55
7 jaar geleden
Wanneer je je woordenboek niet wilt gebruiken dan zul je de woorden een voor een moeten leren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@CMDVN, er zijn suffixen (achtervoegsels, die uitsluitend voor een bepaald geslacht worden gebruikt. Door deze te leren schiet je al een eind in de goede richting.
Leer één rijtje uit het hoofd bv voor de mannelijke zelfstandige naamwoorden.
age, al, eau, et, eur, ier, isme, ment, teur en ook veel woorden die eindigen op -on.
le champion
niet te verwarren met -tion, dat is vrouwelijk
La consommation Staat de uitgang niet in et rijtje, bv ade of ance, grote kans dat het woord vrouwelijk is. Er zijn altijd uitzonderingen.
http://educatie-en-school.infonu.nl/taal/64718-frans-het-geslacht-van-zelfstandig-naamwoorden.html
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/onderwijs/vraag/257459/frans-woord-le-la
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank je voor de link, zal het checken!

Antwoorden (2)

Het geslacht van (het enkelvoud van) een woord kan je opzoeken in een woordenboek.
Antoni
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Helaas kan ik geen woordenboek gebruiken tijdens een toets. Zijn er ook regels om dat te bepalen in het Frans?
Antoni
7 jaar geleden
Nee, dan zal je dat van tevoren hebben moeten leren. Of het zal vermeld zijn bij de toets.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is een grammatica toets dus zijn gewoon willekeurige woorden, ik zal het wel even navragen dan. Bedankt!
Een zelfstandig naamwoord dat in meervoud staat zet je dus eerst in enkelvoud, en dan kun je vervolgens in een woordenboek opzoeken welk geslacht dat naamwoord heeft.

Toegevoegd na 48 minuten:
Bij veel woorden zit er niets anders op dan die uit je hoofd te leren. Er zijn wel een paar ezelsbruggetjes, meestal kloppen die maar dan nog bestaan er weer uitzonderingen op:

Mannelijk zijn zelfstandige naamwoorden die eindigen op
-isme, -ment, -au, -eur, en -age
Voorbeelden: un arrangement, le bureau, un vendeur.

Vrouwelijk zijn zelfstandige naamwoorden die eindigen op
-tion, -té, -tude, -ie, en -e
Voorbeelden: une présentation, la société, la machine.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt!
Ik zal ze dan gebruiken bij twijfelgevallen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit is geen ezelsbruggetje, maar een regel in Latijnse talen.