Wat is de verleden tijd van stuiten?

'Ik stuit op een goed antwoord', maar dan in de verleden tijd. Ik dacht altijd 'ik stuitte op een goed antwoord', maar laatst las ik ergens ík stoot op een goed antwoord', maar dan in een ander zinsverband.
Maar dan krijgt het woord 'stuiten' een heel andere betekenis...

Hoe zit dit nou?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Vroeger (nog niet eens zo heel lang geleden, zeg 20 jaar) zei men "stiet", Maar omdat onze taal levend is, is het van lieverlee "stuitte" geworden, omdat veel gebruikt werd. Zo veranderen en wel meer dingen in de taal, omdat de gebruikers het zo doen, en dan passen de regels zich aan :-)

het is wel degelijk: ik stuitte zie onderstaande link

Bronnen:
http://www.mijnwoordenboek.nl/werkwoord/stuiten

Ik stuitte op een goed antwoord, stuitte is de verleden tijd.

Zo uit mijn hoofd lijk me dit 'Stuitte' maar helemaal zeker zonder mijn woordenboek weet ik dit ook niet...

Stuitte. Stoot is de verleden tijd van stoten; ergens tegenaan botsen. Stuiten of stuiten op is nog steeds een zwak werkwoord en wordt dus gewoon volgens de regels van de regelmatige werkwoorden vervoegd : Stuit - stuitte- gestuit. Toegevoegd na 1 minuut: Overigens was stuiten nog niet zo heel lang geleden een sterk werkwoord dat vervoegd moest worden als stuiten - stiet - gestiet. Maar zoals met wel meer werkwoorden die niet vele malen dagelijks worden gebruikt, is het in de loop van de tijd zwak geworden. Net als bijvoorbeeld wassen - wies - gewassen. Met veel gebruikte werkwoorde gebeurt dat niet zo snel, hoewel ik ook lopen - loopte - geloopt al eens heb mogen optekenen. Beetje tenenkrommend wel.

eindigt de stam van het woord op een letter die in ' 't kofschip'? --> tegenwoordige tijd: PLUS T verleden tijd: PLUS TE ik stuit ik stuit+te maakt ik stuitte

Stuitte

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100