Wat is de verleden tijd van stuiten?

'Ik stuit op een goed antwoord', maar dan in de verleden tijd. Ik dacht altijd 'ik stuitte op een goed antwoord', maar laatst las ik ergens ík stoot op een goed antwoord', maar dan in een ander zinsverband.
Maar dan krijgt het woord 'stuiten' een heel andere betekenis...

Hoe zit dit nou?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
11.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pak de stam van het woord:
ik stuit
zit de laatste letter in 't kofschip? dan komt er in de tegenwoordige tijd een T achter en in de verleden tijd komt er TE achter.
zit de letter niet in het kofschip? dan komt er een D achter
dit is de regel bij ALLE NEDERLANDSE woorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En onregelmatige werkwoorden dan?
Ik roep, ik riep
Niet ik roepte...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt gelijk, dat had ik iets anders moeten formuleren.
behalve natuurlijk de sterke werkwoorden waarbij klankverandering plaatsvindt. maar dat snap je zelf ook wel toch?

Het beste antwoord

Vroeger (nog niet eens zo heel lang geleden, zeg 20 jaar) zei men "stiet", Maar omdat onze taal levend is, is het van lieverlee "stuitte" geworden, omdat veel gebruikt werd.
Zo veranderen en wel meer dingen in de taal, omdat de gebruikers het zo doen, en dan passen de regels zich aan :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

het is wel degelijk: ik stuitte
zie onderstaande link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik stuitte op een goed antwoord, stuitte is de verleden tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo uit mijn hoofd lijk me dit 'Stuitte' maar helemaal zeker zonder mijn woordenboek weet ik dit ook niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stuitte. Stoot is de verleden tijd van stoten; ergens tegenaan botsen. Stuiten of stuiten op is nog steeds een zwak werkwoord en wordt dus gewoon volgens de regels van de regelmatige werkwoorden vervoegd :
Stuit - stuitte- gestuit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens was stuiten nog niet zo heel lang geleden een sterk werkwoord dat vervoegd moest worden als stuiten - stiet - gestiet. Maar zoals met wel meer werkwoorden die niet vele malen dagelijks worden gebruikt, is het in de loop van de tijd zwak geworden. Net als bijvoorbeeld wassen - wies - gewassen. Met veel gebruikte werkwoorde gebeurt dat niet zo snel, hoewel ik ook lopen - loopte - geloopt al eens heb mogen optekenen. Beetje tenenkrommend wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de verleden tijd van stoten is stootte. stoot is 1e persoon enkelvoud tegenwoordige tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, je hebt helemaal gelijk. Stoot is gewoon de tegenwoordige tijd; maakt de fout eigenlijk nog erger.
eindigt de stam van het woord op een letter die in ' 't kofschip'? --> tegenwoordige tijd: PLUS T
verleden tijd: PLUS TE

ik stuit
ik stuit+te
maakt ik stuitte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tegenwoordige tijd plus T klopt niet.
Dat is alleen bij 2e of 3e persoon ev. Eerste persoon is niet +t:
Ik graaf
Ik mep
Ik pak Oh en vergeet de onregelmatige werkwoorden niet. Die werken weer heel anders:
Ik loop, ik liep
Ik blijf, ik bleef
ik zeik, ik zeek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gast, als je niks zinnigs te melden heb reageer dan gewoon niet ok? dit is toch logisch? elke janjaap kan dit bedenken. en over de onregelmatige wooorden heb ik al gesproken in de reactie op de vraag. think before u post please
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Woef woef!
'T klopt gewoon niet wat er bij je antwoord staat. Dat verbeter ik dan. Geheel terecht lijkt me.
Ik snap nu wel je fotootje