Tot welk woordsoort behoort het woord "tot" ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
7.9K
Cryofiel
10 jaar geleden
Het woord 'tot' behoort tot de woordsoort der palindromen.
Reddie
10 jaar geleden
@Cryofiel, geweldig...

Antwoorden (2)

Dat is een voorzetsel. Voorzetsels drukken de relatie uit tussen de woordgroep waar het voorzetsel deel van uitmaakt en een ander element in de zin. Van hier tot ginder. Van maandag tot vrijdag.
Amadea
10 jaar geleden
De juiste woordsoort is (bij zeer veel woorden) alleen te bepalen als je ziet welke functie het woord in de zin heeft.

"Tot" is in de meeste zinnen voorzetsel. Maar bijv. niet in "iets koken tot het gaar is" en "wacht tot ik je roep" (voorbeeldzinnen uit Van Dale). In die gevallen is "tot" een voegwoord, een onderschikkend voegwoord van tijd. In die gevallen kun je "tot" vervangen door "totdat", wat met "tot" als voorzetsel niet gaat.
Computoon