Heeft het Russisch dialecten?

Ik heb gehoord dat het Russisch geen, of vrijwel geen, regionale dialecten heeft. Maar dat lijkt mij zo onwaarschijnlijk.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
2.4K

Antwoorden (1)

Russisch kent alleen lichte dialecten, wat meer accenten zijn.
Iedere Rus kan een andere Rus goed verstaan. Het is niet zoals in Nederland waar Groningers en Limburgers elkaars dialect vaak niet of nauwelijks kunnen verstaan.
Jongere generaties spreken ook steeds minder vaak dialect.

Russisch heeft tot het eind van de 19de eeuw juist heel er veel dialecten gekend.
In deze tijd waren de Russen vooral een volk van boeren die niet vaak niet buiten hun eigen dorp kwamen. Hierdoor had soms zelfs elk dorp zijn eigen dialect. Tijdens de industriële revolutie echter trokken veel boeren naar fabrieken in steden. Omdat de boeren in de steden elkaars dialecten niet verstonden, ging men over op standaard Russisch om elkaar toch te kunnen verstaan. De dialecten verdwenen langzaam en toen tijdens het communisme verplicht gratis onderwijs werd ingevoerd, werd in het basis onderwijs alleen standaard Russisch geleerd.
Momenteel spreken alleen hele oude mensen in ver afgelegen dorpen nog de oude dialecten die het Russisch ooit kende.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankje, dit lijkt mij wel een realistische verklaring inderdaad.