Lidwoord van onbepaaldheid: 'geen begrip hebben van', 'na nog geen 10 minuten'.

Lidwoord van bepaaldheid: 'hij heeft geen recht dat te doen.'
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de Nederlandse Grammatica van M.C. van de Toorn uit 1984 wordt een opsomming van Nederlandse lidwoorden gegeven en "geen" staat er niet bij, alleen een, de en het. Vreemd.
Computoon
11 jaar geleden
Dan zit Van Dale ernaast, want daaruit heb ik het overgenomen...
amc
11 jaar geleden
De Nederlandse taal kent in de grammatica slechts 3 lidwoorden;
'de, het en een".
Elk kind leert dit op school en het zal in elk grammaticaboek zo beschreven staan. Het is nog steeds zo en zal ook niet veranderen, het is de basiskennis.
Computoon
11 jaar geleden
Natuurlijk leert elk kind dit op school. De vraag is dan waarom Van Dale dit dan zo opneemt, want bij die uitgeverij zitten meer taalgeleerden dan hier op Goeie Vraag bij elkaar...
Dat valt onder de telwoorden, om precies te zijn de onbepaald hoofdtelwoorden.

Toegevoegd na 38 minuten:
onbepaald moet natuurlijk bepaald zijn ;-(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat dacht ik eerst ook maar ik kan GEEN daaronder nergens vinden (op meerdere sites): http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdtelwoord#Onbepaalde_hoofdtelwoorden
amc
11 jaar geleden
Het is ook geen aantal. Je kunt het niet tellen!
Geen valt onder de restwoorden. Restwoorden' zijn vanzelfsprekend woorden waar je eigenlijk niets mee kunt: ze vallen meestal wel in een bepaalde categorie, maar daarvan zijn er vrij veel, dus ik raad het je niet aan deze allemaal te onthouden.

Valt een bijwoord dus niet in categorie 1 t/m 4, kun je er vanuit gaan dat je te maken hebt met een 'restwoord' of met een 'restvraag' (categorie 5 en 6).

Hieronder wat voorbeeldzinnen. De onderstreepte woorden zijn 'restwoorden', dus bijwoorden:

"Ik koop nooit koekjes."

"Dat weet ik eigenlijk niet."

"Hij heeft geen geld meer."

"Anders doe ik de deur wel open."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
"Restwoord" is geen bestaande woordsoort maar een fantasiebenaming van Digischool. In feite staat dat ook in het antwoord ('vallen meestal wel in een bepaalde categorie...')
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met restwoord of bijwoord wordt hetzelfde bedoeld.
Het is een bijwoord.
Wat voor soort bijwoord het is, dat ligt aan de zin.
Een bijwoord heeft een functie als;
bepaling bij een werkwoord; " Hij schrijft geen boek ".
bepaling bij een bijvoeglijk naamwoord; " het is geen boeiend gesprek".
bepaling bij een ander bijwoord; " Hij had geen zeer snel antwoord".
bepaling bij een telwoord; "Hij werd geen derde".
bepaling bij een zin; " Geen idee had hij".

Het is geen telwoord omdat het geen aantal aangeeft. Bepaalde telwoorden geven een precies aantal weer; twee, beide (zijn ook twee)kortom het zijn getallen.
Onbepaalde telwoorden zijn niet gespecificeerde aantallen zoals; weinig, minder, veel, enkele enz. Je weet niet hoeveel, maar er is wél een aantal( dat je kunt tellen).

Toegevoegd na 2 dagen:
Je kunt het ook zien als 'onbepaald voornaamwoord'.
'niet een; niemand, geen één, geen enkel, geen mens/dier/ding dus (bijvoeglijk). of 'we hebben er nog geen' (zelfstandig)
amc