Hoe verwijs je naar 'kaas' in deze zin?

Kaas wordt gemaakt van melk. Vooral wordt HET van koemelk gemaakt, maar ...

Je kunt dus niet 'het' gebruiken want het verwijst naar 'kaas', dat één de-woord is... Moet ik 'dat' gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
4.3K
Ritsuka
12 jaar geleden
Het word vooral van melk gemaakt klinkt stukken beter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wordt* maar dat is een zinnetje die ik even heb bedacht hè, het gaat erom hoe ik ernaar moet verwijzen.
Amadea
12 jaar geleden
Sorry, Ritsuka, maar het moet wel "wordt" zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is een zinnetje DAT* ik even bedacht heb...
Dat verwijzen is niet zo makkelijk haha.
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik zag mijn typfout ook toen ik al op send drukte, dom van mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, de zin bekt voor geen meter, maar dat maakt taalkundig natuurlijk niet uit. In andere constructies kan het weer wel een goede woordkeus zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Het wordt vooral van koemelk gemaakt is hier gewoon goed'. Je moet het woordje 'vooral' alleen verhuizen, want zo is het kromspraak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Kaas wordt vooral van koemelk gemaakt" lijkt me de beste zin. "Kaas wordt vooral van koemelk gemaakt, maar ook wordt er kaas van geitenmelk gemaakt.Of er kaas van paardenmelk, kamelenmelk en ezelinnenmelk gemaakt wordt, is een vraag voor goeievraag." Ook een leuke zin.
Amadea
12 jaar geleden
Je bent de schapenmelk en sojamelk nog vergeten, katoen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, Amadea, natuurlijk! die van het sojabeest. Goed dat je mij er op attent maakt.

Het beste antwoord

Eerst moet je bepalen wat het geslacht van het onderwerp is, want daar verwijs je in een koppelzin naar.
In onze taal zijn de namen van de meeste voorwerpen (bank, kast, stoel, kaas) zowel mannelijk én vrouwelijk.
Het lidwoord is dus de, want alleen onzijdig heeft als lidwoord het ervoor staan.
Die of deze gebruikje bij een -de- woord (de kaas die van koemelk gemaakt wordt)
Dat of deze gebruik je bij een -het- woord. (het kaasje dat van koemelk gemaakt wordt. (verkleinwoorden zijn altijd-het-).

De juiste zin in de context waarin jij hem schrijven wilt;
Kaas wordt gemaakt van melk. Deze wordt vooral van koemelk gemaakt.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het kan wel. Je verwijst HET product...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je verwijst naar het WOORD kaas. Dat is een product ja, maar het zelfstandig naamwoord "product" wordt nergens genoemd. Het gaat over het woord kaas, DE kaas dus, en dus verwijs je ernaar met "deze" of "die" en niet met "het"
Zelfstandig naamwoord 'kaas' is mannelijk.
Als je het correct wil doen, moet je dus schrijven:
"... Vooral wordt hij van koemelk gemaakt..."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit de van Dale: kaas de; m kazen, dus inderdaad mannelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal juist ; minnen slaan werkelijk nergens op. Ongetwijfeld van de andere antwoorders, die denken dat het wel goed bekt in deze zin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Vooral' staat op de verkeerde plek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee Stippel, het wordt minder gebruikt, maar is weldegelijk correct.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u :)
Het hangt ervan af of je de kaas als stof behandelt of als voorwerp. Als voorwerk heb je een Edammer kaas, een Goudse kaas. Maar in genoemde zin heb je het over de stof kaas, en dan gebruik je wel degelijk HET.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee. Het is DE kaas. Het zelfstandig naamwoord kaas is niet onzijdig, en het lidwoord HET hoort daar dus niet bij. Je verwijs er dus in een vervolgzin naar met "deze" of "die"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Reddie
12 jaar geleden
Inderdaad j0ve. Foutje, bedankt.
Zet het wel als antwoord, want dit is juist de crux.
Je kunt vervolgen met : De kaas wordt voornamelijk van koemelk gemaakt....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'dat' gebruik je ook bij woorden die als lidwoord 'het' hebben. Ik zou de tweede zin formuleren als: "DEZE wordt vooral van koemelk gemaakt..."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eindelijk een correct antwoord. Het is namelijk 'deze kaas'.
Plus van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is deze niet te specifiek? Er wordt verwezen naar 'kaas' in het algemeen, en niet een specifieke kaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus niet correct in deze zin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat helemaal niet om het soort kaas, het gaat hier om de taal, niet om de betekenis ervan, dus om het zelfstandig naamwoord kaas. en het is DE kaas, onafhankelijk van de soort, of de stof.
Deze of Die is het juiste antwoord. En dus WEL correct in deze zin natha :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
"deze" en "die" kan beide, maar het is geen goede Nederlandse zin. Zoals hiervoor al werd voorgesteld, kun je de zin beter omgooien in bijv.: Kaas wordt gemaakt van melk en wel voornamelijk van koemelk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kaas wordt gemaakt van melk. Vooral wordt DIT van koemelk gemaakt, maar ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kaas wordt gemaakt van melk. De meest voorkomende melk waarmee kaas wordt gemaakt is koemelk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
..........waarVAN kaas wordt gemaakt....