Is "ik vier een fuif" en "ik vier een feest " een contaminatie?

Ik zat te twijfelen of ik vier een fuif een contaminatie is van ik vier mijn verjaardag en geef een fuif.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
2.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wel een leuke contaminatie waarbij extra wordt getoond hoeveel zin jij hebt in je verjaardag! Als jij : "ik vier een fuif" op je uitnodigingen wilt schrijven moet je dat vooral doen!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@freekfluweel
Maar het is wel fout ! Je gééft een fuif omdat je iets te vieren hebt.
En je viert een verjaardag (of een andere gelegenheid).

Antwoorden (2)

Een feest kun je wél vieren, maar een fuif niet. Want op jouw verjaardag komen feestvierders. En traditionele feesten worden ook gevierd, bijvoorbeeld het loofhuttenfeest.
Een fuif kan je geven of houden. Dat is in dit geval dan ter ere van jouw verjaardag.
Amadea
8 jaar geleden
Het verschijnsel dat je beschrijft heet in de taalkunde een contaminatie. Het feit dat het in dit geval door veel mensen wordt afgekeurd, doet daar niet aan af. Misschien raakt het wel ingeburgerd net als 'over het algemeen'.