Wat is een babydolleke?

Dit hoorde ik van een Belgische vriendin... Had ik toen moeten vragen, mja.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
4.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er geen antwoorden stonden had ik babypop gegokt! Doll=pop, belgen praten vaak vervlaamst Engels... XD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@lotte: dat is een kinderversje, maar die gaat iets anders: olleke bolleke remi solleke olleke bolleke, knol!
vuisten op elkaar stapelen bij ieder woorden en bij Knol de handen weer laten vallen.

Het beste antwoord

Een babydolleke , in het Nederlands Babydolletje of babydoll is een soort pyjama / machkleding die bestaat uit een hemdje en een pofbroekje, meestal heel schattig met iets van kant maar ook erg sexy natuurlijk
Tegenwoordig zie je ze trouwens ook vele met open voorkant en strak of piepklein broekje. Dat is niet helemaal de oorspronkelijke babydoll (die nog het best uitkomt in een pastelkleurig BBruitje, maar draagt nog wel de zelfde naam.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik kan er helaas geen foto van vinden, maar een originele babydoll had vaak smokwerk waardoor het wat strakker viel om de borsten en daarna wijder uitlopend. Het hemdje valt net over het broekje, dat vaak ruches of kantjes heeft.
Als je nu googelt op Babydoll krijg je nauwelijks foto's die op GV kunnen worden getoond ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

De babydoll is een neglige voor de nacht. Tegenwoordig is het echter een spannend stuk lingerie.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden :) http://thegloss.com/files/2009/01/baby-doll-purple.jpg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh jee... Nu krijgt dat gesprek met mijn Belgische vriendin ineens een ander betekenis bij mij! :O :)
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Klopt. Heb er ook over gedacht om een mooi plaatje te plaatsen. Zou me echter niks verbazen als GV dat weer gaat verwijderen :s
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij hoeft het iig niet...
Zoiets:

Toegevoegd na 20 minuten:
T.b.v. Marleen een tweede afbeelding geplaatst.
Plaatje bij antwoord
AWM
13 jaar geleden
Hoi, een babydoll (vroeger in het Nederlands zo genoemd) is een luchtig soort zomerpyama, bestaande uit een kort broekje en een hempje. Vroeger was het bijbehorende broekje een soort van ballonbroekje, maar als je nu gaat googelen kom je terecht op sites met sexy dameslingerie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe bedoel je: "vroeger in het Nederlands zo genoemd"? Ik kan me niet voorstellen dat dit woord al erg lang zo gebruikt wordt namelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat heb ik ook gemerkt l; kon niet één normale babydoll vinden. En al helemaal niet met een pofbroekje.
@mlodewijk : ja het ding dateert al ergens uit de jaren 50 en heet sindsdien ook al zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee, duidelijk, weer wat geleerd, ik zou er gezien de Engelstalige achtergrond van het woord iets heel anders bij gedacht hebben.
Nachtkleding voor de vrouw: kort, wijd vallend hemdje met pofbroekje. Typisch jaren vijftig. Doris Day droeg meestal wel op een gegeven moment een babydoll in haar films.
Amadea
13 jaar geleden
Vroeger (ja, ik word oud ) droegen we ze als kind, gewoon in de winkel in kindermaten te koop.
Heel veel meisjes hadden een babydoll als pyjama in de zomer. Ik heb het nu over de jaren 60.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een babydoll is een soort nachtjapon zonder mouwen en smalle bandjes over de schouders, kort( tot halverwege het bovenbeen) en loszittend. Meestal van kant en wat kleine strikjes of andere kleine verfraaiingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een ...dolleke is een jong schaap

Toegevoegd na 40 seconden:
verkeerd begrepen

Toegevoegd na 56 seconden:
niet dus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verkleinwoord van babydoll en dat is een sexy kledingstuk.