wanneer gebruik je "misschien" en wanneer "waarschijnlijk"en wanneer "wellicht"?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
9.8K

Het beste antwoord

'Waarschijnlijk' en 'wellicht' zijn gelijk aan elkaar en daarmee wordt bedoeld dat iets bijna zeker zo is.

'Misschien' duidt op een vermoeden dat je (nog) niet zeker weet, een twijfel die je nog bezighoudt,... Dit woord duidt er dus op dat je het absoluut niet weet! Het woord 'misschien' is als het ware het midden tussen 'ja' en 'nee.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Misschien en wellicht is gelijk aan elkaar en daarmee zeg je dat het een mogelijkheid kan zijn......

Waarschijnlijk is een vermoeden dat je niet kunt bevestigen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verkeerd! Je moet de woorden 'misschien' en 'waarschijnlijk' van plaats wisselen. En ik als schrijver kan het weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Wellicht' duidt trouwens ook op 'een vermoeden dat je niet kunt bevestigen'! Zie je wel dat je fout bent!
Ik gebruik misschien, wanneer de kans dat het gaat gebeuren iets minder dan 50% is.
Ik gebruik waarschijnlijk wanneer de kans dat het gaat gebeuren iets meer dan 50% is.
Wellicht gebruik ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien en waarschijnlijk zijn een overtreffende trap van elkaar:

Misschien gaat het morgen regenen.
Waarschijnlijk gaat het morgen regenen.
(bij waarschijnlijk is de kans dat het gaat regenen groter dan bij misschien).

Wellicht betekent hetzelfde als waarschijnlijk, alleen past het ene woord beter in de ene context, en het andere woord beter in een andere.

Zo zeg je bv niet: 'Wellicht gaat het morgen regenen', maar bv wel: 'Wellicht kunnen we morgen gaan fietsen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik wellicht het woord misschien als ik waarschijnlijk te veel onzekerheden te melden heb en bang ben om in herhaling te vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wellicht word vaker met een hoopvolle ondertoon uitgesproken en duid op een grotere kans dan misschien. wellicht klinkt positiever.