Waarom zijn er verschillende talen?

Vroeger spraken alle mensen dezelfde taal en woonden in één stad, Babel

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
5.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Bijbel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je dan het hoofdstuk had uit gelezen wist je ook gelijk waarom er nu verschillende talen zijn. ;-) toch een +1 voor je vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraag is goed, maar met je toelichting heb ik niks.

Het beste antwoord

over de Bijbel gesproken... het verhaal van de toren van Babel heeft er voor gezorgd dat mensen zich verspreidt hebben en allemaal andere talen zijn gaan spreken.

Men wilde in het begin van de Bijbel een toren in Babel bouwen die tot in de hemel kwam. God nam ze dit niet in dank af en gaf als straf de verspreiding van de verschillende volkeren en talen op de aarde.

Toegevoegd na 1 minuut:
ter aanvulling:

De toren van Babel is een bouwwerk gekend uit de bijbel dat refereert aan de Babylonische ziggoerats. Volgens het Bijbelboek Genesis (hoofdstuk 11, vers 1-9) was Babel de eerste stad die de nakomelingen van Noach bouwden in de vlakte van Sinear. Hun leider was Nimrod en onder zijn bewind wilde men een toren bouwen die 'tot aan de hemel' zou reiken.

Om de macht van dat ongedeelde volk te beperken, dat tegen Gods bevel in bijeenbleef, verwarde Hij hun taal en verspreidde hen over de hele aarde. Zo kwam het dat de toren en de stad niet afgebouwd werden. Volgens de bijbel is dit ook de reden waarom de stad Babel genoemd werd. (In het Hebreeuws betekent Balal "verwarren".) Uit deze ontstaansgeschiedenis van de talen is de uitdrukking 'Babylonische spraakverwarring' (een situatie waarin allen door elkaar praten en niemand er meer wijs uit wordt) voortgekomen.[bron?]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, dat was vroeger helemaal niet zo.
AWM
14 jaar geleden
Omdat vroeger vele volkeren onafhankelijk van elkaar hun spraak hebben ontwikkeld, en dus allemaal hun eigen woorden hebben bedacht voor de dingen die voor hen belangrijk waren. Zo zijn er woorden die in het nederlands belangrijk zijn, die in een andere taal niet eens te vertalen zijn, omdat het woord daar niet belangrijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je dat van Babel weet had je ook de rest moeten weten!

Gen.11:6-8 "Dit is één volk en ze spreken allemaal een en dezelfde taal, dacht de HEER, en wat ze nu doen is nog maar het begin. Alles wat ze verder nog van plan zijn, ligt nu binnen hun bereik. Laten wij naar hen toe gaan en spraakverwarring onder hen teweegbrengen, zodat ze elkaar niet meer verstaan. De HEER verspreidde hen van daar over de hele aarde, en de bouw van de stad werd gestaakt.

Wanneer je niet in de bijbel geloofd is dit de verklaring: Wanneer je allemaal de zelfde taal spreekt (ABN) en je met ‘n groepje mensen op een eilandje gaat wonen verbasterd een taal. Heb je ooit een Zuid-Afrikaan horen praten? Die spreekt Nederlands alleen erg verbasterd… Je moet goed luisteren maar dan versta je het prima.. Zo ook het Vlaams.
Wanneer deze verbastering doorgaat kan het op een gegeven moment zo anders worden dat je het niet meer kunt verstaan. Voilà een nieuwe taal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En toen kwam de babylonische spraakverwarring. De afstammelingen van Noach in Babel wilden een toren bouwen zo hoog als de hemel om zo Goddelijke macht te verkijgen. God strafte hen hiervoor door hen allen een andere taal te laten spreken zodat de toren nooit afgebouwd werd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De taal is een wonderbaarlijk darwinistisch organisme! Zij resideert en gedijt in de hersenen van de mens en geeft gestalte aan ons bewustzijn, onze gedachten en ons wereldbeeld".

http://www.kortlandt.nl/spinoza/taalalsparasiet.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen twee mensen op de aarde spreken tot in detail dezelfde taal. De woorden die ik hier opkalk heeft voor de ene persoon de ene betekenis, en voor de andere persoon een andere betekenis. In feite heeft iedereen dus een andere taal. Hoe meer groepen mensen zich een eenheid voelen, hoe meer de neiging om dezelfde woorden te gebruiken. En hoe meer de taal van de een op de ander lijkt.

En waarom is dat zo? Omdat elk woord wat je kent, een betekenis heeft die gerelateerd is aan wat je allemaal in je leven hebt meegemaakt, gelezen, gehoord, geroken, gevoeld, etc.