Waarom zeggen sommige mensen nummero ?

Ik, en ik hoor het ook bij andere, zeggen nummero ipv nummer als je bijv. Vertelt welk huisnummer je woont. (ik woon op nummero 18 bijvoorbeeld) waarom zegt men dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
4.3K

Antwoorden (3)

Numero is een italiaans woord. Wellicht is het overgewaaid vanuit vakanties en het klinkt lekker toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het komt van het Franse numéro, zoals je wellicht weet wordt nummer ook wel als № of No afgekort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Gezien de uitleg bij http://www.wnt.inl.nl/iWDB/search?actie=article_content&wdb=WNT&id=M041450 ben ik overtuigd dat dit antwoord het juiste is. Onterechte minduim!
Het kan wel zijn dat men het doet vanwege het uitspreken.
Die o maakt het wat vloeiender.
Nummer achttien klinkt wat meer staccato dan numero achttien.