weet iemand wat deze woorden in het Texels betekenen?

Texelse woorden zijn dit in het Nederlands??
Snotgoed
Slag
Coogh
Mient
Huiler

Toegevoegd na 7 minuten:
Sorry huiler moet weg

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
1.4K
Amadea
9 jaar geleden
Je hebt toch al antwoord gehad dat een huiler een zeehond is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
- Mient is: gemeenschappelijke grond (weide). De Mient is een vlak heidegebied (voormalig weiland) langs de binnenduinrand, ten noorden van Den Hoorn.
- Slag: pad via/over de duinen naar het strand (ook in het nederlands).
Op Texel bijv: Westerslag, Hoornderslag
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Coogh is oude schrijfwijze van Koog (polder). De Koog is plaats op Texel, Everste koog is een polder op Texel
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een huiler is een jonge zeehond die zijn/haar moeder kwijt is. Maar dat is gewoon een begrip in het Nederlands.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tot slot gok ik dat "snotgoed" simpelweg betekent: Zeer goed

Antwoorden (1)

Een slag is een weg door de duinen naar de zee.

Een koog is een stuk ingedijkt land. De Koog is een dorp op Texel.

De Mient is een zandige, vrij onvruchtbare streek aan de duinkant. Een mient is een beloning.

Een snotdoek is een zakdoek. Snotgoed staat nergens beschreven.
Een huiler is een zeehond, maar dat is geen Texels dialectwoord.

Toegevoegd na 1 minuut:
Correctie, niet snotdoek maar snotlap.
Amadea
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Wat is de bron van die woorden en waarom moeten twee verschillende mensen ineens weten wat ze betekenen? Gebruik mijn bron en je kan zelf nagaan of het echt Tesselse woorden zijn en waar ze voor staan!
Amadea
9 jaar geleden
De twee in het blauw aangegeven bronnen. Klik daarop en je wordt er vanzelf naartoe geleid.