Is het bereidwillig of bereidwillend?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
12.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bereidwillig
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel Destroyer
Antoni
9 jaar geleden
Ik zou persoonlijk het woord zelden of nooit gebruiken. Is "bereid" niet gewoon al voldoende? "Hij is bereid dat werk te doen.", lijkt mij een mooiere zin dan "Hij is bereidwillig om dat werk te doen.".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou in deze meervoud-zin : ".....het liep goed af in het ziekenhuis omdat het personeel zo bereidwillig was om ...." is het toch wel zinvol ? Maar goed, is niet aan de orde want zelf zou ik "welwillend" gebruiken maar zo staat het niet in de originele tekst.
Antoni
9 jaar geleden
Ja, in die zin kan het wel worden gebruikt.

Antwoorden (1)

Bereidwillend werd vroeger veel gebruikt.
"....wel zoo bereidwillend was ons alle gewenschte inlichtingen te verschaffen."

Tegenwoordig dus bereidwillig.
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ok, het word inderdaad nog al eens gebruikt maar nu begrijp ik ook waarom. Bedankt Simon.