Er zijn bepaalde woorden waarvan alleen een verkleinwoord is, zoals 'toetje', 'rotje' en dus 'rietje'. Je kunt sommige van deze woorden wel als niet-verkleinwoord gebruiken, maar dan veranderd de betekenis. Het niet-verkleinwoord van 'toetje' is 'toet', maar daar bedoelen we iets heel anders mee. Het niet-verkleinwoord van 'rietje' bestaat dus wel, maar heeft een andere betekenis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wat dacht je van "rieten", een klarinetspeler gebruikt rieten om zijn instrument te bespelen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Niet alleen de klarinet, ook de saxofoon, hobo en fagot worden door middel van rieten bespeeld!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou en? het voorbeeld dient puur ter illustratie van het voorkomen van het meervoud "rieten".
Amadea
12 jaar geleden
Dit is een kennissite, jOve, dus je mag mensen die dat blijkbaar nog niet weten ervan op de hoogte brengen dat er meerdere blaasinstrumenten zijn die een riet gebruiken!
als jij met het woord rietje zo'n buisje bedoelt waarmee je drinken kan opzuigen...nee, dat bestaat niet als riet. Want dan heeft het een andere betekenis.

Grappig, want een klein rietje kan je dan een klein rietje noemen zonder het dubbel uit te spreken. En je kan ook een groot rietje zeggen zonder dat het fout is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, riet. Knip je dat in stukjes, dan krijg je rietjes.