Wat is correct? 'ik moet hun de weg wijzen', of 'ik moet hen de weg wijzen.'? waarom?

Antoni
12 maanden geleden
in: Taal
2.1K
erotisi
12 maanden geleden
Vraag 1: staat er een voorzetsel voor hen/hun? Dan is alleen hen correct. Hij wil met name deze taak graag aan hen overlaten.
Aan hen die vielen. Vraag 2: staat er geen voorzetsel voor? Schrijf dan hun bij een meewerkend voorwerp (dat wil zeggen: als je er aan of voor bij kunt denken). Hij gaf hun (= aan hen) een boek.
Hij schonk hun (= voor hen) een borrel in. In alle andere gevallen is het hen: als er geen voorzetsel voor staat en het geen meewerkend voorwerp is.

Het beste antwoord

OnzeTaal:

'Ik moet hun de weg wijzen' is juist.

Gebruik hen in de volgende gevallen.
- Na een voorzetsel.
- Als lijdend voorwerp.

Gebruik het persoonlijk voornaamwoord hun als het een meewerkend voorwerp is (ook wel een indirect object genoemd) en er geen voorzetsel voor staat. Je kunt er dan vaak wel een voorzetsel bij dénken (bijvoorbeeld aan, voor, bij of volgens) of een voorzetseluitdrukking (zoals met betrekking tot, ten aanzien van).
.
Van Dale

Hen
3e persoon meervoud, als lijdend voorwerp en NA een voorzetsel:
- ik zag hen staan;
- ik heb het AAN hen gegeven

Hun
Persoonlijk voornaamwoord; meewerkend voorwerp, 3e persoon meervoud
- ik heb het hun gegeven
Bezittelijk voornaamwoord
- dat is hun huis
SimonV
12 maanden geleden
Antoni
11 maanden geleden
Veel dank voor je antwoord!