Een ploertendoder is een gevechtswapen, vergelijkbaar met een gummiknuppel, dat bestaat uit een flexibele stok. Anders dan bij de gummiknuppel zit aan het uiteinde nog een zware loden knop, waardoor een hardere slag kan worden toegebracht, die zelfs de dood tot gevolg kan hebben. Daarom is het wapen verboden in Nederland en in België.
De moderne wapenstok wordt nog wel eens verward met de ploertendoder. Dit is echter een heel ander soort wapen. In tegenstelling tot de wapenstok (die tegenwoordig ook uitschuifbaar is) heeft de ploertendoder dus een loden kop en het uiteinde is bovendien flexibel, waardoor een klap met de ploertendoder veel harder aankomt.
SimonV
3 jaar geleden
Een ploertendoder klap je uit, een slagstok niet.