Waarom heten kauwen in het Engels "Jackdaw"? Was er ene Jack die deze vogels heeft ontdekt, of zo?

Waarom heten kauwen, die vogels dus, Jackdaw in het Engels? Was er ene Jack die kauwen heeft ontdekt? Als ik het opzoek, staat er alleen informatie over dat kauwen jackdaws heten, verder niet zo veel meer!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, ik vraag me gelijk af waar "Jackass" naar genoemd is. ^^ (mannelijke ezel) Dezelfde Jack?

Antwoorden (2)

Jack is Oudengels voor stelen en verwijst naar het stelend gedrag van deze vogels
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"jackdaw 1540s, the common name of the daw (Corvus monedula), "which frequents church towers, old buildings, etc.; noted for its loquacity and thievish propensities" [OED]. See jack (n.) + daw.

jack (n.) late 14c., jakke "a mechanical device," from the name Jack. Used in M.E. for "any common fellow" (mid-14c.), and thereafter extended to various appliances replacing servants (1570s). Used generically of men (jack-of-all-trades, 1610s), male animals (1620s, see jackass, jackdaw, etc.), and male personifications (1520s, e.g. Jack Frost). The jack in a pack of playing cards (1670s) is in German Bauer "peasant." Jack shit "nothing at all" is attested by 1974, U.S. slang. The jack of Union Jack is a nautical term for "small flag at the bow of a ship" (1630s).

daw early 15c., from P.Gmc. *dakhwo (cf. O.H.G. taha, Ger. Dohle), perhaps imitative of bird's cry. M.L. tacula, It. taccola are said to be Germanic loan words."

http://www.etymonline.com/index.php?allowed_in_frame=0&search=jackdaw&searchmode=none

Oftewel: 'jack' , een term voor iets dat veel voorkomt, gewoon is, slaat op het algemeen zijn, 'daw' is waarschijnlijk een imitatie van het geluid, zoals het dier hier 'kauw' heet.