Is het de of het wiet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken alleen 'de' wiet, maar het is het gewas dat van de plant afkomstig is.. de bloesem van een plant. De bloei, de bloem. Heeft dat er iets mee te maken misschien?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wel 'het gras' trouwens..

Het beste antwoord

Eigenlijk is het de wiet, maar nadat je het hebt gerookt, kun je de en het toch niet meer uit elkaar halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor mij is het de wiet.

Toegevoegd na 59 seconden:
net zoals je zegt: de peterselie, en de tijm.
Rieneke1
14 jaar geleden
Correct is: de wiet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'de' zegt Van Dale:

wiet de; v(m) marihuana
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De.
Het woord is eigenlijk afkomstig van het engelse "Weed" dat gewas betekent, of kruid. Iets dat gegroeid is dus.
Dat wij er een specifiek kruid / gewas mee aanduiden, maakt verder niet uit.
Het is daarmee een Engels leenwoord, en meestal nemen we dan ook het oorspronkelijke lidwoord mee, in de meeste gevallen 'de', omdat er maar weinig talen zijn met een equivalent voor 'het'. Ondanks dat het in het Nederlands HET kruid en HET gewas zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is de wiet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De want het komt van de wietplanten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de is het wiet... ;-)