Hoe maakik een opsomming van vragen in één zin?

Hallo, ik schrijf een filosofisch Essay en daarbij is het belangrijk om vragen te stellen. Hierbij moet ik (uiteraard) ook een inleiding schrijven en daar wil ik een opsomming maken van vragen achter elkaar, maar ik weet niet hoe ik dat in het ABN moet doen.

Is de onderstaande zin correct?

Ook roept de definitie vragen op, want wat is vrijheid?, hoe ziet die vrijheid er uit? en wat is rechtvaardig?

Het is voor mij onduidelijk hoe het werkt met de vraagteken, komma en hoofdletters.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
29.7K
Antoni
9 jaar geleden
Een vraagteken, het vraagteken, staat nooit midden in een zin, behalve bij een citaat, bijvoorbeeld: "Want wat is vrijheid?", vroeg hij zich nu hardop af.

Antwoorden (1)

Ik zou het zo schrijven:
"Ook roept de definitie vragen op, want: wat is vrijheid, hoe ziet die vrijheid er uit, en wat is rechtvaardig?"
De opsomming geef je namelijk aan door de dubbele punt, en het vraagteken aan het eind maakt duidelijk dat alle drie de genoemde zaken een vraag zijn.
Amadea
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Correctie: er uit -> eruit https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/eruitzien-er-uitzien-eruit-zien
Amadea
9 jaar geleden
De vraag ging niet over spelling, maar over grammatica. Het is op Goeie Vraag helaas niet toegestaan om commentaar te geven op spelfouten...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die laatste komma, achter 'uit', moet eigenlijk nog weg.
Amadea
9 jaar geleden
Nee, die zou je alleen weg kunnen laten als er stond "hoe ziet die vrijheid er uit en wat is vrijheid?". Want dan horen die zinsdelen bij elkaar. Nu is het 't derde item van de opsomming, en maakt de komma dat duidelijk.
SimonV
9 jaar geleden
De vraag is: "Is de onderstaande zin correct?"
In dat geval moet je natuurlijk ook spelfouten verbeteren.