Welk Nederlandse woord zal het vaakst verkeerd worden geschreven?

Bij het sluiten van de vraag: Dank voor alle antwoorden!

Antoni
14 jaar geleden
in: Taal
5.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.beterspellen.nl/website/index.php

Antwoorden (29)

Ik ga voor 'onmiddellijk'.
Het wordt redelijk vaak gebruikt en vaak verkeerd gespeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat-er-staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh, nu snap ik je. Dan +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol
sowieso en word of wordt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
barbeque wat dus barbecue moet zijn
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, de Amerikanen korten het af tot BBQ waardoor mensen in verwarring komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bar-BQ, you know? The BQ farm where they invented the BBQ. :-)
is - in plaats van - eens

kom is hier... ipv kom eens hier...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga voor de uitdrukking:
Te allen tijde
(ja, dit is de goede versie, heb het zekerheidshalve net nog even opgezocht :P)

Toegevoegd op 09-06-2009 23:19:37
By the weg... "Het vaakst"... moet dat niet zijn: Het meest?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, hier heb ik mij ook al een keer in verdiept! Gelukkig ben ik niet de enigste :) Nog even een link voor de ongelovigen :p http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/783/
Antoni
14 jaar geleden
...ik zal maar even niks zeggen over "enigste"...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antoni: Je bent me net voor, maar ik ga er vanuit dat de :) achter enigste wel inhoudt dat valentino het zelf ook wel weet
Antoni
14 jaar geleden
@C4th: Die had ik even over het hoofd gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:)
Als ik me tot de werkwoorden beperk, zullen dit de d's, t's en dt's zijn. Dus dan zijn het er een heleboel.

Verder denk ik dat lastig zijn:
- stiekem
- verrassing
- interessant
- parallel

Om er maar een paar te noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederlandse ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Heb ik het verkeerd geschreven? Moet dat zonder hoofdletter?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, zonder e erachter. Het is "welk Nederlands woord". Mijn nationaliteit is de Nederlandse (ook voor mannen). Sorry, het was een beetje melige reactie n.a.v. je vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat er staat: idem antwoord. :-)
Op het internet wordt 'locatie' het meest faut gesgreven.
Ze schreiven dat met een ''k'.
Nummer 2 is natuurleik 'seks' (moet zein 'sex)
en numer 3 is e-mailadres.

Ontzettent stom alemaal.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig om in dit antwoord meteen een gooi te doen naar het grootste aantal spelfouten per vierkante meter :P
Leuk bedacht... en, hoe hoort sex ook alweer? http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=sex
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zit er soms een wolfraam draadje los?
;-)
Antoni
14 jaar geleden
"en, hoe hoort sex ook alweer?"
www.hoehetmoet.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je bent altijd te snel af....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1.... moet ik mijn antwoord nu officieel verwijderen?
AWM
14 jaar geleden
Welnee, joh, dat gebeurt hier zo vaak.
Ik doe het vaak wel, maar dat hoeft echt niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zit er soms een wolfraam draadje los?
;-) Welnee, joh, dat gebeurt hier zo vaak.
Ik doe het vaak wel, maar dat hoeft echt niet. Als ik het zo lees; echt wel!
locatie...

.................Welk woord wordt nu het vaakst fout gespeld? Voor de aardigheid kijken we eerst naar de absolute cijfers. Locatie werd in absolute getallen het vaakst fout geschreven (als lokatie): bijna 2,6 miljoen keer (en 6,5 miljoen keer goed). Maar omdat dit enigszins (in bijna 17% van de gevallen wordt overigens enigzins geschreven) een twijfelgeval is (het was vroeger wel juist, en kan een bewuste keuze zijn van de schrijver), noemen we ook nummer 2: seks (2,1 miljoen keer sex, 2,4 miljoen keer seks, maar ook dit kan een bewuste keuze zijn), nummer 3: producten (2 miljoen keer met een k, 3,8 miljoen keer goed, ook dit is een twijfelgeval) en e-mailadres (2 miljoen keer e-mail adres, 2,5 miljoen keer goed)....

voor de rest kijk je hier....................http://www.quiro.nl/nl_NL/vraag/Welk_Nederlandse_woord_wordt_het_meest_fout_gespeld_op__internet?.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Net te laat :)
SLIPTONG! Is toch echt goed met een P! Maar kijk maar eens in restaurants hoe vaak ze SLIBTONG schrijven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Is dat lekker? Sliptong? Slibtong lijkt mij niet zo....
Jou i.p.v. jouw bij eigennaam, evenals U i.p.v. Uw
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enige.

(Wordt vaak als enigste geschreven.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand kan enig zijn... wie het enigst is, is de enigste :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar wordt ook vaak zo uitgesproken en veel mensen weten niet eens dat het fout is (!!). .
Wat ook ontzettend vaak voorkomt is het afbreken van werkwoorden, waardoor je soms verkeerde zinnen krijgt:

thuiskomen (thuis komen)
tewerkstellen (te werk stellen)
overdoen (over doen)
neerzetten (neer zetten)
daarover (daar over)
drukmaken (druk maken)

en zo voort
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga voor "desoxyribosenucleïnezuur" ofwel DNA.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, mijn favoriete onderwerp! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie voor scrabble ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vreemd genoeg schrijven mensen die dat woord daadwerkelijk gebruiken het vrijwel altijd goed.
Als het gaat om echte typefouten dan zal het meest gebruikte woord tevens het vaakst verkeerd geschreven worden. Dus ik ga voor....ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mmm, interessant. "Desoxyribosenucleïnezuur" gebruik ik inderdaad niet dagelijks...
Zelf dacht ik aan:

onmiddellijk
wordt als het word moet zijn
word als het wordt moet zijn
te allen tijde
betekend als het betekent moet zijn
chagrijnig

Met onderstaande bron geeft de Top100
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk onweer, voorrang, en wand.
velen zeggen omweer voorgang en wand word vaak überhaupt verkeerd gespeld mede door mijzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een zin "jou" en "jouw".

Daarnaast denk ik "gebeurt" en "gebeurd".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik dnek dat dat de woorden zijn met dubbele medeklinkers:
gelukkig, parallellogram, onmiddelijk.
maar ook de werkwoordspelling natuurlijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"HUN gaan naar huis"

oei, tenenkrommend en ik kom het zo vaak tegen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jou - ik bedoel dan dat iemand jou schrijft ipv jouw

als iets van hem is, is het jouw ( jouw boek, jouw fiets)

stel je het vragend; O is dat van jou? dan komt er geen w achter.
of het woord bungalow.
kijk ook eens op deze site, ik doe elke dag een test via de mail, leuk !

http://www.beterspellen.nl/website/index.php

Toegevoegd op 10-06-2009 09:46:27
O, schiet me plotseling eentje te binnen die ik jaren zelf
verkeerd heb geschreven:

verrassing! dubbel r en dubbel s
anders staat er ver assing....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verassing kan ook... bij een crematie wordt iemand verast :P
Bij na al les waareen spa tie tus sen ge schre ven kanworden of juistniet moethet ge re geld ont gel den
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet het vaakst, maar ook wel grappig: "professor". Ooit een ezelsbruggetje geleerd die ik jullie niet wil onthouden: De professor heeft 1 fiets en 2 schoenen... Dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk 'enigste' (bestaat niet).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Accesoires is ook zo'n fijne!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, op zich valt het aantal spelfouten nog best wel mee, en voor elke keer dat een woord verkeerd gespeld wordt, staat het er ook wel weer een paar keer goed. Of het zijn woorden die je zo weinig gebruikt dat het niet eens opvalt. We kunnen ook niet allemaal goede spellers en goede typers zijn, en er zijn heel wat meer mensen dan je denkt die zeker achter een beeldscherm lijden aan een lichte vorm van dyslexie danwel fouten-blindheid ; ik incluis. Werkwoorden verkeerd spellen overkomt ons allemaal wel eens in de haast.

Wat op mij werkt als een rode lap op een stier zijn niet zozeer de spelfouten maar de spreektaal-fouten die absoluut niet in een geschreven tekst thuishoren en op de een of andere manier voor mij persoonlijk het niveau van de poster naar beneden halen, met als topper (dagelijks op alle fora aan te trefen) : me in plaats van mijn.

Ik had me moeder gebeld...
Toen stootte ik me arm....
Ik had net me fiets ergens neergezet.....
Wou ik net me boodschappen gaan doen,...

Affijn, erger nog dan de als/dan- en de hen/hun/zij verwarring (waar ik ook wel een beetje kromme teentjes van krijg) stoort mij de me / mijn verwarring, Vooral omdat ook hele leuke mensen het doen waarvan ik wéét dat ze niet dom zijn. Dank denk ik, tóe nou, maak zo´n domme fout nou niet, please !!

Toegevoegd op 10-06-2009 17:00:29
Oh, het schijnt trouwens met bijna 100 % fout het voltooid deelwoord van het nederlandse (!)( werkwoord deleten te zijn : gedeletet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is het woord 'onmidellijk'.